Wywiady

NASZ WYWIAD. Prezes Malinowski: “Województwo łódzkie czeka rewolucja w komunikacji kolejowej”

NASZ WYWIAD. Prezes Malinowski: “Województwo łódzkie czeka rewolucja w komunikacji kolejowej” Fot. ŁKA

Przed nami kolejne inwestycje, wśród których ta najważniejsza, czyli budowa tunelu średnicowego przez centrum Łodzi. Po jego wybudowaniu województwo łódzkie czeka rewolucja w komunikacji kolejowej. Zapewni on zupełnie nowe możliwości trasowania pociągów w ruchu krajowym, regionalnym i aglomeracyjnym- mówi portalowi NaKolei.pl Janusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

NaKolei.pl: W 2018 roku z pociągów ŁKA skorzystało prawie 4,7 mln pasażerów, co daje wynik o 22 procent lepszy niż w roku 2017. Czym spowodowany jest ten wzrost?

Janusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej: Miniony rok faktycznie był bardzo dobry dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Zanotowaliśmy wzrost liczby pasażerów na wszystkich obsługiwanych liniach. Na najlepszej, z Łodzi do Łowicza, w minionym roku przewieźliśmy blisko milion pasażerów. A pomyśleć, że jeszcze kilka lat temu, przed uruchomieniem ŁKA, przewozy na tej linii prawie nie istniały, a mieszkańcy korzystali głównie z komunikacji autobusowej. Miniony rok to także stale rosnące potoki w pociągach na terenie Łodzi i ścisłej aglomeracji. Dzięki wprowadzeniu wzajemnego honorowania biletów kolej stała się elementem komunikacji miejskiej. Z jednej z takich miejskich linii Łódź Kaliska – Łódź Widzew w 2018 roku skorzystało aż o 86% więcej pasażerów niż w roku 2017.

Dzięki zakupom nowych pociągów Impuls2?

Miniony rok zakończyliśmy wdrożeniem do ruchu pierwszych czterech z czternastu zamówionych nowych pociągów Impuls2, które oferują więcej miejsc siedzących, co przy stałym wzroście liczby pasażerów jest dla nas bardzo ważne. W moim przekonaniu dla naszego klienta najważniejsza jest dobra oferta połączeń, jej częstotliwość i punktualność, po zakończeniu remontów także stabilność. Pasażerowie oczekują również wysokiego komfortu podróży i elastycznej oferty taryfowej. Widzimy generalny powrót pasażerów do kolei, co pokazują także dane Urzędu Transportu Kolejowego, ale najlepiej rozwijają się ci przewoźnicy, którzy swoją strategię opierają o oczekiwania pasażerów. Zresztą właśnie o tym rozmawialiśmy podczas minionego I Kongresu Rozwoju Kolei i podobną opinię wyrazili inni przewoźnicy i podmioty odpowiedzialne za prowadzenie ruchu kolejowego.

Jaka jest obecnie rola ŁKA w systemie komunikacji w województwie łódzkim? Czy ten wskaźnik z biegiem lat rośnie, czy może utrzymuje się na podobnym poziomie?

Według ostatnich danych Urzędu Transportu Kolejowego w 2017 r. liczba pasażerów kolei w Łódzkiem wzrosła z 9,7 do 12,8 mln. Tak dużego postępu nie zanotowano w żadnym innym województwie. Daleko nam na pewno do województwa pomorskiego, ale dane wskazują na dużą dynamikę zmian w naszym regionie, co potwierdzają także nasze statystyki. Trzeba też podkreślić, iż ostatnie lata to także okres inwestycji infrastrukturalnych realizowanych przez PKP PLK. Budowa nowych przystanków na terenie miasta Łodzi, remont linii kolejowych, otwarcie dworca Łódź Fabryczna. Przed nami kolejne inwestycje, wśród których ta najważniejsza, czyli budowa tunelu średnicowego przez centrum Łodzi. Po jego wybudowaniu województwo łódzkie czeka rewolucja w komunikacji kolejowej. Zapewni on zupełnie nowe możliwości trasowania pociągów w ruchu krajowym, regionalnym i aglomeracyjnym. Jestem pewien, że z roku na rok transport kolejowy w województwie łódzkim będzie coraz bardziej się rozwijał.

Czy w marcu br., jak zakładacie, uda się po dostawie kolejnych  Impulsów2 uruchomić nowe linie z Łodzi do Piotrkowa Trybunalskiego i Radomska oraz do Tomaszowa Mazowieckiego?

Tak, rozpoczęliśmy drugi etap rozwoju ŁKA. Zakłada on zakup kolejnych pociągów i rozwój siatki połączeń na terenie województwa. Od grudnia, wraz ze zmianą rocznego rozkładu jazdy wdrożyliśmy do ruchu pierwsze cztery z czternastu zamówionych pociągów Impuls2 produkcji Newag S.A. To pojazdy nowoczesne, które posiadają wszystkie te udogodnienia, do których już przyzwyczaili się nasi pasażerowie, ale także kilka nowości. Wśród nich jest strefa rodzinna, stoliki podokienne czy defibrylator. Co jednak dla nas najważniejsze – pociągi te oferują więcej miejsc siedzących. W marcu uruchamiamy kolejne nowe trasy – do Piotrkowa Trybunalskiego i Radomska oraz do Tomaszowa Mazowieckiego, a wraz z dostawą kolejnych pociągów będziemy zwiększać częstotliwość kursowania pociągów na wszystkich liniach.

Jakie inne jeszcze plany na 2019 rok ma spółka?

Priorytetem jest dla nas rozwój nowych połączeń. Kierunki Piotrków i Tomaszów to linie, na których, w naszym przekonaniu, można poprawić ofertę kolejową. Bardzo nas cieszy, że wiele samorządów jest zainteresowanych uruchomieniem połączeń przez ŁKA. Mamy świadomość, że rozkład, który wdrażamy od marca to dopiero początek drogi, ale będziemy dążyć do stałego zwiększania liczby połączeń. W tym roku planujemy także rozwój współpracy z przewoźnikami autobusowymi. Z PKP Sieradz od grudnia 2017 oferujemy pasażerom jeden bilet na autobus i kolej. To rozwiązanie zyskuje na popularności, dlatego chcemy rozwijać je w innych częściach województwa łódzkiego. Przygotowujemy się także do realizacji III etapu rozwoju ŁKA i to będzie projekt unikalny na skalę polską, a nawet europejską. Chcemy
dziesięć naszych pociągów FLIRT3 rozbudować o dodatkowy, trzeci człon. To zapewni nam większą pojemność składów, co tak jak wspominałem, przy stale rosnących potokach jest konieczne. To będzie projekt bardzo ciekawy także pod względem technologicznym.

Podczas I Kongresu Rozwoju Kolei chwalił Pan Prezes inicjatywę Wspólnego Biletu. Jak sprawdza się on w województwie łódzkim? Czy  przekłada się to na wzrost liczby pasażerów, którzy korzystają z pociągów ŁKA?

W naszym województwie operuje wielu przewoźników kolejowych. Jest PKP Intercity, Przewozy Regionalne, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, a także Koleje Mazowieckie. Tak jak wielokrotnie mówiłem, także na Kongresie – Wspólny Bilet to większa wygoda pasażerów, którzy nie muszą zastanawiać się jak pokonać drogę z punktu A do B pociągami kilku spółek. Jako jedni z pierwszych przystąpiliśmy do Wspólnego Biletu w grudniu 2018 roku, a wcześniej w lutym do Pakietu Podróżnika i cieszę się, że oferta ta się rozwija. Czekamy na wdrożenie możliwości sprzedaży biletów ŁKA we Wspólnym Bilecie poprzez Bilkom. To dobry krok w kierunku większej współpracy przewoźników i podmiotów kolejowych, co nastąpi niebawem. Na tym na pewno skorzystają pasażerowie.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał Piotr Czartoryski-Sziler