Transport towarów to jedyny rentowny segment działalności Ukraińskich Kolei. Dzięki temu przewoźnikowi udaje się utrzymać funkcjonowanie przewozów pasażerskich, a także infrastrukturę.
Przewoźnik podaje, że dzięki zyskom z przewozu towarów firma faktycznie utrzymuje infrastrukturę w dobrym stanie, wypłaca wynagrodzenia pracownikom, dofinansowuje nierentowny ruch pasażerski oraz płaci podatki do budżetów państwowych i lokalnych. Według raportu zarządczego spółki JSC „Ukrzaliznytsia” za styczeń – październik 2020 r., przychody spółki z przewozów towarowych wyniosły około 53 mld hrywien. Koleje Ukraińskie tym samym uzyskały dodatni wynik finansowy z przewozów towarowych w wysokości ponad 9 mld hrywien.
Transport pasażerski pod kreską
Tymczasem w segmencie ruchu pasażerskiego przez 10 miesięcy 2020 r. UZ osiągnęły ujemny wynik finansowy. Tym samym straty w ruchu pasażerskim wyniosły 10,9 mld hrywien, a przychody –3,5 mld hrywien. Dodatkowo obecnie transport pasażerski jest znacznie ograniczony z uwagi na pandemię koronawirusa.
Przewoźnik przypomina, że nie otrzymuje od państwa dotacji na przewozy pasażerskie i od wielu lat pokrywa straty przewozowe samodzielnie. Firma dodaje, że dokłada wszelkich starań, aby dalej rozwijać segment przewozów towarowych, podejmuje działania mające na celu zwiększenie pracy przewozowej oraz udziału własnych wagonów w przewozach ładunków. Wśród nich szczególnie istotna jest poprawa efektywności działań operacyjnych, organizacja tras przewozów, usprawnienie planowania, wyeliminowanie niedoboru lokomotyw poprzez wydłużenie czasów międzyobsługowych.
Coraz większy ruch towarowy
Jednocześnie UZ zapewniają, że stale zwiększają ruch towarowy. Tym samym do 29 listopada 2020 r. spółka zwiększyła o 7% wolumen przewozu ładunków na wszystkich połączeniach w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, a w szczególności w ruchu krajowym o 21%.
Według Wołodymyra Żhmaka, Prezesa Zarządu SA UZ, firma w 2020 r. planuje obsługiwać 1 mln ton ładunków dziennie. Przypomnijmy, że Koleje Ukraińskie planują zainwestować 7 miliardów hrywien w odnowę floty wagonów towarowych i 4,1 miliarda hrywien w lokomotywy. Wszystko po to, aby być konkurencyjnym na rynku transportowym i zapewnić klientom usługi wysokiej jakości.
Kolejne obszary inwestycji w 2021 roku to infrastruktura kolejowa, w która ma zostać zainwestowane 9,4 mld hrywien oraz ruch pasażerski – 2,8 mld hrywien.