MPK Wrocław pochwaliło się, że w 2021 roku nie doszło do żadnego wypadku śmiertelnego na torach tramwajowych. To efekt wieloletnich działań informacyjnych tramwajarzy, które w zeszłym roku przyniosły oczekiwany efekt.
Skuteczna kampania informacyjna (np. eksperymenty z hamowaniem tramwaju w porównaniu do samochodu czy publikacja nagrań z wnętrza pojazdu podczas gwałtownego hamownia) zwiększyła świadomość wśród pieszych pokonujących torowiska w miejscach do tego wyznaczonych oraz poza nimi.
Wrocławscy tramwajarze prowadzili ważne działania edukacyjne, gdy zmieniło się prawo o ruchu drogowym i piesi wchodzący na pasy zyskali pierwszeństwo przed pojazdami. Biorąc jednak pod uwagę drogę hamowania celem było zbudowanie świadomości społecznej o tym, że tramwaje są wyjątkiem i pieszy musi im ustąpić. Elementem tej kampanii był eksperyment ukazujący różnicę w drodze hamowania tramwaju i samochodu osobowego.
Bezpieczeństwo pasażerów i innych uczestników ruchu jest na szczycie naszej piramidy priorytetów. Konsekwentnie dążymy do ‘wizji zero’, dlatego od dawna tak duży nacisk kładziemy na kolejne kampanie edukacyjne i informacyjne – podkreśla prezes MPK Wrocław, Krzysztof Balawejder.
MPK Wrocław nie tylko edukuje swoich pasażerów, ale także doskonali umiejętności swoich motorniczych, którzy szkoleni są na nowoczesnym komputerowym symulatorze w zajezdni tramwajowej Borek.
Większość wypadków z udziałem tramwajów to tzw. wina obca, czyli są one spowodowane przez innych uczestników ruchu – zwraca uwagę Krzysztof Balawejder. – Nasi motorniczowie muszą jednak czasem myśleć także za innych. Kładziemy na to nacisk podczas szkoleń i cieszymy się, że przynosi to widoczne efekty.
A czym jest „wizja zero”? Określenie to pochodzi ze Szwecji, gdzie odnosiło się do działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach tak, by wypadkach samochodowych nie ginęli ludzie. Od tego czasu podobny cel wyznaczają sobie zarządcy dróg w różnych miejscach. MPK Wrocław nieustannie dąży do poprawy bezpieczeństwa nie tylko swoich podróżnych, ale wszystkich uczestników ruchu w relacji ze swoimi pojazdami.