Strona główna » Wiadomości » Maszyny szybciej remontują tory

Maszyny szybciej remontują tory

Redakcja
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe? Krzysztof Ścigała

Jeszcze w tym roku, dzięki nowoczesnym maszynom do wymiany nawierzchni, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zrealizują pierwsze etapy potokowej wymiany 150 km torów. Choć jedna z trzech maszyn uległa awarii, prace nie zostały wstrzymane, gdyż PLK wdrożyły dwuzmianowy system pracy. Efektem będzie nie tylko unowocześniona infrastruktura, ale także szybsze i bezpieczniejsze przewozy zarówno pasażerskie jak i towarowe.

 

Z początkiem marca 2025 roku PLK rozpoczęły realizację ambitnego planu robót utrzymaniowych, który zakłada m.in. potokową wymianę nawierzchni torowej na 150 km tras kolejowych. Kluczową rolę w tym procesie odgrywają maszyny PUN, które umożliwiają szybkie i efektywne wykonanie prac. Plan na 2025 rok zakłada większy zakres prac niż łączna długość zrealizowanych robót z wykorzystaniem maszyn PUN w latach 2021–2024.

Pierwsza z maszyn PUN rozpoczęła pracę na odcinku Wschowa – Głogówko (linia kolejowa nr 14). W ciągu zaledwie siedmiu dni wymiana objęła 4,5 km toru nr 2, co w porównaniu z tradycyjnymi metodami oznacza istotne skrócenie czasu prac. Efektem wykonanych robót jest nie tylko nowa nawierzchnia torowa, ale także podniesienie prędkości rozkładowej z 50 km/h do 120 km/h. A to już znacząco poprawia sprawność i bezpieczeństwo przejazdów na wskazanym odcinku.

Kolejna maszyna pracowała na odcinku Przemiarki – Dąbrowa Górnicza Towarowa (lk154) i wymieniła nawierzchnię na długości ponad 7 km. Prace obejmowały także mechaniczne oczyszczenie podsypki, podbicie toru oraz wzmocnienie podtorza. Przy naprawie ekipa użyła nowych podkładów oraz regenerowanych szyn. A efektem prac jest zwiększenie maksymalnej prędkości rozkładowej z 60 km/h do 100 km/h.

Wykolejenie pociągu technicznego

W kwietniu PLK rozpoczęły też roboty utrzymaniowe na odcinku Zwardoń – Węgierska Górka (lk139), które obejmują wymianę około 37 km toru. W nocy z 15 na 16 kwietnia na linii kolejowej do Zwardonia wystąpiły poważne utrudnienia związane z wykolejeniem pociągu technicznego z maszyną PUN. Maszyna uległa poważnej awarii, ale PKP Polskie Linie Kolejowe SA kontynuują intensywne prace przy wykorzystaniu dwóch pozostałych maszyn. Dzięki wdrożeniu systemu dwuzmianowego realizacja planu robót pozostaje na zakładanym poziomie.

Aktualnie maszyny PUN pracują na odcinkach: Stary Sącz – Piwniczna (lk96) i Zwardoń – Węgierska Górka (lk139), co pozwala na kontynuację wymiany nawierzchni bez opóźnień.

PUN-y umożliwiają szybką i sprawną wymianę nawierzchni torowej – z jednoczesnym usuwaniem zużytych elementów i układaniem nowych, co znacząco skraca czas prowadzenia robót torowych. Zastosowanie tej technologii pozwala ograniczyć wpływ prac utrzymaniowych na bieżący ruch kolejowy oraz zwiększyć efektywność działań. Rozpoczęcie prac z użyciem PUN to ważny krok w kierunku poprawy stanu infrastruktury kolejowej oraz zapewnienia większego komfortu i bezpieczeństwa podróży pasażerskich i przewozów towarowych.

 

Podobne artykuły