PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zaprezentowały Master Plan dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej. Nowe przystanki w Warszawie, rozbudowa linii wylotowych do czterotorowych, częściej kursujące pociągi na linii średnicowej, sprawny przewóz towarów przez aglomerację – to odpowiedź na rosnące potrzeby dobrych podróży koleją mieszkańców stolicy, aglomeracji i Polski.
– Zmiany w transporcie kolejowym w Polsce w istotny sposób obejmują aglomeracje. Celem jest zapewnienie mieszkańcom i podróżnym sprawnej zintegrowanej komunikacji. Dzięki już realizowanym i planowanym w oparciu o analizy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. inwestycjom w aglomeracji warszawskiej powstaje kolej komfortowa, szybka i dostępna
– mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeprowadziły kompleksową analizę linii kolejowych w obszarze Warszawskiego Węzła Kolejowego. Szczegółowe badania objęły miasto i odcinki linii w promieniu ok. 100 km od stolicy. Uwzględniono wzrost liczby mieszkańców, niewydolność układów drogowych, konieczność pogodzenia ruchu kolejowego aglomeracyjnego, regionalnego, dalekobieżnego i towarowego oraz potrzebę dostosowania linii do rzeczywistych potrzeb przewozowych. Opracowano koncepcyjne układy torowe linii i stacji.
Lepsze podróże – zmiany zgodnie z Master Planem
– Zgodnie z przyjętym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w 2019 r. dokumentem programującym rozwój infrastruktury kolejowej „Kierunki rozwoju sieci kolejowej w Warszawskim Węźle Kolejowym. Master Plan dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej” , działania już są realizowane i planowane są kolejne. To przebudowa warszawskiej linii średnicowej, nowe przystanki, więcej połączeń kolejowych w stolicy, sprawne łączenie ruchu aglomeracyjnego, dalekobieżnego i przewozów towarowych. Uwzględniamy modernizację linii i budowę nowych
– mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Przebudowa warszawskiej linii średnicowej Warszawa Zachodnia – Warszawa Wschodnia zapewni większe możliwości sprawnych połączeń dalekobieżnych i aglomeracyjnych. Istotnie wzrośnie liczba przejeżdżających pociągów, co oznacza lepsze podróże dla mieszkańców Warszawy i przejeżdżających koleją przez stolicę. Dzięki nowym rozwiązaniom, po linii podmiejskiej pociągi pojadą co 2,5 minuty, co oznacza około 24 pary pociągów na godzinę. Przez część dalekobieżną w ciągu doby natomiast pojedzie ok. 20 par pociągów, czyli co 3 minuty. Nowe urządzenia sterowania zwiększą poziom bezpieczeństwa.
Przejście podziemne między Warszawą Centralną, Warszawą Śródmieście a metrem przy rondzie R. Dmowskiego ułatwi obsługę klientów kolei i komunikacji miejskiej. PLK umożliwią powstanie łącznika bezpośrednio na stację metra – takie rozwiązanie poprawiłoby układ komunikacyjny w ścisłym centrum.
W celu sprawnej i komfortowej obsługi podróżnych powstaną nowe przystanki na linii średnicowej Warszawa de Gaulle’a, Warszawa Solec – zastąpią one aktualnie funkcjonujący przystanek Warszawa Powiśle. Powstanie też przystanek Warszawa Targówek na linii Warszawa Wschodnia – Gdańsk. Przystanki zwiększą rolę kolei w transporcie publicznym Warszawy i aglomeracji.
Modernizacja warszawskiej linii średnicowej przebiegać będzie stopniowo, tak, aby nie sparaliżować całego ruchu kolejowego w aglomeracji warszawskiej. Część pociągów w kierunku zachodnim pojedzie ze stacji Warszawa Główna, a w kierunku wschodnim – z Warszawy Gdańskiej. Przed rozpoczęciem prac na linii średnicowej ukończone muszą zostać wszystkie prace na linii obwodowej, której zadaniem na czas remontu będzie odciążenie częściowo zamkniętej średnicy.
Założona jest rozbudowa linii wylotowych z Warszawskiego Węzła Komunikacyjnego do układów czterotorowych, w szczególności: Warszawa – Otwock, Warszawa – Legionowo, Wołomin – Tłuszcz, Warszawa – Sulejówek Miłosna, Warszawa – Piaseczno. Rozbudowa pozwoli na przejazd do kilkunastu pociągów więcej w godzinie oraz możliwość realizacji cyklicznego rozkładu jazdy pociągów pasażerskich – pociągi będą mogły jeździć w regularnych odstępach czasowych.
Nowe możliwości będą po planowanej w nowej perspektywie finansowej budowie nowych linii: Warszawa Choszczówka – Nasielsk – Kątne, Warszawa Wschodnia – Zielonka, Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź oraz modernizacji linii do Konstancina Jeziornej.
Master Plan dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej” wskazuje potrzebę budowy po 2027 roku nowej linii średnicowej – jedynym z możliwych przebiegów jest Warszawa Wileńska/Warszawa Gdańska – Warszawa Główna/Warszawa Służewiec. Linia prawdopodobnie będzie budowana pod ziemią.
W dalszej perspektywie czasowej natomiast planowane są m. in. takie linie kolejowe jak Otwock-Karczew, Modlin-Wyszogród czy Warszawa-Grójec.
PLK uwzględnia potrzeby przewozów towarowych
Przewidywane jest zapewnienie odpowiedniej liczby stacji w celu sprawnego wyprzedzania pociągów towarowych przez szybsze pociągi pasażerskie. Układ linii ma zapewniać przejazd pociągów towarowych bez straty czasu ze względu na ograniczoną przepustowość. Liczba torów i ich wyposażenie będzie dostosowana do potrzeb obsługi bocznic, terminali ładunkowych, centrów logistycznych aglomeracji warszawskiej.