NaKolei.pl WiadomościPrzewozy pasażerskie Kujawsko-pomorskie podpisuje umowę z Arrivą. POLREGIO idzie do sądu

Kujawsko-pomorskie podpisuje umowę z Arrivą. POLREGIO idzie do sądu

MM
Fot. POLREGIO

26 września br. Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego ogłosił, że przetarg na wieloletnią (do 2030 roku) obsługę regionalnych pasażerskich połączeń kolejowych został rozstrzygnięty częściowo. Zarząd Województwa podpisze na pewno umowę z Arrivą na 8 lat. Z drugim przewoźnikiem – POLREGIO – rozmowy nadal są prowadzone.

W maju br. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego ogłosił przetarg na świadczenie usług publicznych w publicznym transporcie zbiorowym w kolejowych przewozach pasażerskich na terenie województwa kujawsko-pomorskiego w okresie od 11 grudnia 2022 r. do 14 grudnia 2030 r. Poprzednie zamówienie zostało unieważnione, a z przewoźnikami – POLREGIO i Arrivą – zawarte zostały wówczas roczne umowy. Zamówienie obejmuje cztery pakiety, do obsługi poszczególnych których mogą zgłosić się przewoźnicy. Dwie trasy zelektryfikowane, dwie spalinowe. Do tej pory na liniach zelektryfikowanych usługi świadczyło POLREGIO, a Arriva na spalinowych.  Więcej na ten temat pisaliśmy tu.

Z Arrivą umowa podpisana, z POLREGIO jeszcze nie

Zarząd województwa podjął decyzję o zmianach w budżecie województwa, niezbędnych do rozstrzygnięcia przetargu na wieloletnią (do 2030 roku) obsługę regionalnych pasażerskich przewozów kolejowych w segmencie dotyczącym połączeń na liniach niezelektryfikowanych. Zmiana została zatwierdzona podczas posiedzenia sejmiku województwa, które odbyło się 26 września.

Rozstrzygnięcie dotyczy pakietów: trzeciego (połączenia Bydgoszcz-Tuchola-Chojnice, Bydgoszcz-Laskowice-Grudziądz, Wierzchucin-Szlachta) i czwartego (Toruń – Jabłonowo Pomorskie – Brodnica, Brodnica-Grudziądz, Toruń-Grudziądz, Toruń-Sierpc).  Czyli Województwo na 8 lat podpisuje umowę z Arrivą.  

Na rozstrzygnięcie czekają jeszcze trasy zdefiniowane w pierwszym i drugim pakiecie, które dotyczą linii zelektryfikowanych oraz zaplanowanego do elektryfikacji po roku 2025 odcinka trasy 208 w północnej części regionu. Do ich obsługi wystartowało właśnie POLREGIO.

Zderzyliśmy się z ogromnym wzrostem cen usług przewozowych. W przypadku Arrivy mówimy o 120 procentach więcej, a Polregio 140 procentach w porównaniu do tego, co mamy w umowach – podkreślała Aneta Jędrzejewska, członek zarządu województwa kujawsko-pomorskiego. – Oczywiście, jesteśmy świadomi wzrostu kosztów, więc podczas negocjacji z firmami, zaproponowaliśmy waloryzację stawek. Część przetargu już rozstrzygnęliśmy i na pewno podpiszemy umowę z Arrivą. Trwają zaś rozmowy z Polregio.

Na konferencji prasowej zaznaczono, że zaproponowano wskaźnik waloryzacyjny, który w przypadku znacznego wzrostu cen energii elektrycznej, zabezpiecza zarówno środki samorządu województwa jak i danego przewoźnika.

Całościowe rozstrzygnięcie przetargu jest obecnie niemożliwe ze względu na toczące się postępowanie sądowe (przed sądem zamówień publicznych). POLREGIO, pomimo złożenia oferty, zaskarżyła tryb, w którym Województwo chce wyłonić operatorów przewozów.

Apeluję do władz spółki Polregio, aby wycofały zaskarżenie do sądu, jest to bowiem szkodliwe dla wszystkich, przede wszystkim dla mieszkańców podróżujących koleją, którzy – oczywistym jest – chcieliby wiedzieć jak będzie wyglądała ich droga do pracy, czy szkoły po 13 grudnia – mówił podczas briefingu marszałek Piotr Całbecki.

Jak mówił Marszałek Całbecki decyzja POLREGIO jest niezrozumiała. Jeżeli sąd opowie się po stronie przewoźnika przetarg będzie unieważniony.  Stąd apel o wycofanie oskarżeń.

Stanowisko POLREGIO

Skierowaliśmy się z prośbą do POLREGIO o stanowisko w tej sprawie, w odpowiedzi dostaliśmy oświadczenie, w którym przewoźnik tłumaczy swoją decyzję o zaskarżeniu trybu postępowania.

Naszym nadrzędnym celem jest zawarcie z Urzędem Marszałkowskim umowy na świadczenie usługi przewozowej dla mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego, przy zapewnieniu pokrycia kosztów, niezbędnych do realizacji jej zakresu, szczegółowo określonego przez Pana Marszałka. Obecna sytuacja na rynku energii powoduje, że konieczne jest znalezienie takiego rozwiązania, które nie będzie powodowało przerzucenia na przewoźnika kosztów od niego niezależnych. Pozostaje otwartą kwestią, czy postępowanie przetargowe, uniemożliwiające złożenie odwołania w trybie przewidzianym w ustawie Prawo Zamówień Publicznych, spełnia wymagania przepisów prawa. Dlatego skierowaliśmy sprawę do sądu aby potwierdzić, czy kontrakt zawarty w wyniku tego postępowania będzie zgodny z ustawą – napisała w oświadczeniu Aleksandra Baldys, Rzecznik Prasowy POLREGIO.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności