Koleje Śląskie po raz kolejny wydzierżawiły Feniksy, czyli zmodernizowane przez poznańską Fabrykę Pojazdów Szynowych EN57. Umowa z Polskim Taborem Szynowym została zawarta 17 grudnia 2021 roku.
Przewoźnik potrzebuje tych składów, aby realizować połączenia zgodnie z rozkładem jazdy w sytuacjach, w których pojazdy z jego parku taborowego zostaną skierowane na naprawy okresowe.
Umowa dotyczy czterech jednostek i jest efektem przetargu, w którym wystartował tylko Polsk Tabor Szynowy. W ofercie wartość wynagrodzenia netto za dzierżawę w odniesieniu do jednego pojazdu za jedną dobę to 4.600,00 PLN netto, 5.658,00 PLN brutto. Łączna oferowana wartość zamówienia przez cały okres trwania umowy to 4.096.392,00 PLN za cztery pojazdy.
Przypomnijmy, że zgodnie z wymaganiami przewoźnika obsługa pojazdów będzie dokonywana przez pracowników jego drużyn trakcyjnych, zgodnie z wymaganymi do tego uprawnieniami, a czynności utrzymaniowe przez pracowników obsługi technicznej Kolei Śląskich zgodnie z obowiązującą DSU pojazdu, przy czym w przypadku braku autoryzacji pracowników KŚ na pojazdy będące przedmiotem dzierżawy zamawiający może zlecić, a wykonawca zobowiązany jest do nieodpłatnego przeszkolenia pracowników drużyn trakcyjnych i pracowników obsługi technicznej Kolei Śląskich w zakresie niezbędnym dla obsługi dostarczonych przez wykonawcę pojazdów w uzgodnionym terminie przypadającym przed odbiorem pojazdów w liczbie do 15 osób.
Wszystkie pojazdy będące przedmiotem dzierżawy powinny mieć wykonane przeglądy poziomu 3 oraz naprawy P4 i P5 tak, że przez cały okres wykonania umowy nie będzie konieczności wykonywania przedmiotowych przeglądów i napraw. Niezależnie od powyższego Koleje Śląskie dopuszczają możliwość, aby w razie konieczności wykonania przeglądu poziomu P3 Wykonawca zapewnił pojazd zastępczy o parametrach nie gorszych od pojazdu będącego przedmiotem dzierżawy.