Kolej na świecie Przewozy pasażerskie

Koleje Litewskie chcą jak najszybciej uruchomić połączenie Warszawa – Wilno – Ryga

Koleje Litewskie chcą jak najszybciej uruchomić połączenie Warszawa – Wilno – Ryga Fot. PKP Intercity

Od września 2020 roku mowa o połączeniu stolicy Polski i Litwy. Litwini chcą jeszcze połączyć Wilno z Łotwą. Litewskie ministerstwo ds. transportu jest w trakcie rozmów o uruchomieniu takiego połączenia.

Koleje Litewskie (LTG) chcą jak najszybciej uruchomić połączenie Warszawa – Wilno, dodatkowo zaczynają rozmowy z Łotwą o przedłużenie połączenia do Rygi.

Widzę dwa główne kierunki, których potrzebujemy. Na tym polega połączenie sąsiednich stolic Unii Europejskiej: Wilno – Ryga, która jest moim zdaniem potrzebne i Wilno – Warszawa. Mamy wizję, jak będziemy postępować na tej trasie, a nasze rząd wyraził zgodę – powiedział Linas Baužis Prezes Zarządu LTG Link w wywiadzie dla BNS.

Przypomnijmy, że PKP Intercity we wrześniu 2020 roku podpisało list intencyjny z Kolejami Litewskimi dotyczący uruchomienia nowego połączenia Warszawa – Wilno. Wtedy to padła zapowiedź, że pierwsze pociągi na nowej trasie zaczną kursować już w drugiej połowie 2021 roku. Na początku roku informowaliśmy, że plany te zostały przełożone na czas nieokreślony.

Ze względu na sytuację spowodowaną pandemią podjęto decyzję o przesunięciu w czasie uruchomienia połączenia do Kowna. PKP Intercity jest w stałym kontakcie z Kolejami Litewskimi. O planowanym terminie uruchomienia połączeń będziemy informować z odpowiednim wyprzedzeniem – powiedziała w styczniu 2021 r. dla NaKolei.pl Katarzyna Grzduk, Rzecznik Prasowy PKP Intercity.

Litwini zaznaczają, że takie połączenie chcą uruchomić jak najszybciej. Ale w międzyczasie prowadzą rozmowy o przedłużeniu połączenia do Łotwy.

Naszym celem było odbycie przynajmniej jazdy próbnej tego lata. Czy tak się stanie – czas pokaże – stwierdził Linas Baužis, szef LTG Link.

Dodatkowo Prezes Zarządu LTG Link poinformował, że prowadzone były rozmowy z Merem Połągi, Šarūnasem Vaitkusem.

Sprawdzamy, jakie są najlepsze sposoby. W każdym razie powinien to być pociąg elektryczny lub hybrydowy, sterowany autonomicznie [do Połągi przy. red.], aby nie było tam maszynisty. Szukamy najlepszych tras, czy to z Kretyngi lub Kłajpedy, aby można było dotrzeć do Połągi z Wilna bez przesiadki — powiedział Baužys.



Kongres590