NaKolei.pl OpinieDziałania Kolej Nadzalewowa nie zostanie uratowana? Ministerstwo: To decyzja samorządu

Kolej Nadzalewowa nie zostanie uratowana? Ministerstwo: To decyzja samorządu

Adrian Izydorek
Fot. Michał Skroboszewski

Przyszłość dawnej Kolei Nadzalewowej znalazła się pod dużym znakiem zapytania. Ministerstwo tłumaczy, że rewitalizacja linii została zidentyfikowana jako projekt regionalny, możliwy do realizacji z RPO. W takiej sytuacji to samorząd podejmuje decyzję o przyszłości inwestycji.

Jak informowaliśmy na łamach portalu NaKolei.pl, Posłanka Paulina Matysiak wystąpiła z interpelacją do Ministerstwa Infrastruktury, w której padły pytania dot. przyszłości dawnej Kolei Nadzalewowej. Chodzi o linię kolejową nr 254, gdzie od 1 kwietnia 2006 roku nie spotkamy regularnego pociągu. Przez te lata, jedynymi kursującymi składami były pociągi turystyczne.

Rewitalizacja linii mogłaby zostać zrealizowana w ramach programu Kolej Plus, natomiast samorząd z powodu braku środków własnych (15% kosztu inwestycji) nie zdecydował się na te rozwiązanie.

Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało na pytania Posłanki. Według informacji resortu, projekt inwestycyjny obejmujący linię kolejową nr 254 pn. „Prace na linii kolejowej nr 254 (Elbląg) – Tropy – Frombork – Braniewo” zidentyfikowany został jako projekt regionalny, możliwy do realizacji ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego 2021-2027. W przypadku podjęcia decyzji o realizacji przedmiotowego projektu opracowane zostanie studium wykonalności, a przeprowadzone analizy studialne uwzględniać będą aktualną infrastrukturę kolejową i stan prawny gruntów.

W przypadku, gdy Urząd Marszałkowski uzna inwestycję za priorytetową dla województwa warmińsko-mazurskiego i wskaże jako źródło jej finansowania środki RPO przyszłej perspektywy finansowej UE, będzie możliwe uwzględnienie projektu w planach inwestycyjnych zgodnie z oczekiwaniami samorządu – poinformował Wiceminister Andrzej Bittel. -Jednocześnie należy mieć na uwadze, że obecnie nie zostały zakończone prace dotyczące określenia kwoty dostępnej alokacji środków UE na projekty kolejowe oraz zasad przygotowania, oceny i wyboru projektów w ramach kolejnej perspektywy finansowej. W związku z powyższym, obecnie nie jest możliwe wskazanie projektów planowanych do realizacji w przyszłej perspektywie. Po spełnieniu ww. przesłanek przez odpowiednie instytucje i organy możliwe będzie opracowanie przez Ministerstwo Infrastruktury programu wieloletniego w zakresie inwestycji kolejowych w przyszłej perspektywie finansowej UE – dodał.

Ministerstwo Infrastruktury tłumaczy się, że ustawa o publicznym transporcie zbiorowym nie zawiera przepisów uprawniających ministra do ingerowania w decyzje samorządów województw, dotyczące zarówno organizacji regionalnego rynku przewozów pasażerskich, jak i oferty przewozowej określonej w rozkładzie jazdy.

Co z sprzedanym dworcem Elbląg-Zdrój?

Posłanka Matysiak zapytała również o dworzec Elbląg-Zdrój, czy sprzedaż nieruchomości w 2019 roku nie zagrozi ponownemu uruchomieniu pociągów na linii.

Budynek byłego dworca Elbląg-Zdrój położony jest na działce nr 8/5 stanowiącej własność Gminy Miasto Elbląg, na podstawie decyzji komunalizacyjnej Wojewody Elbląskiego z dnia 15 kwietnia 1991 r. W dniu 16 grudnia 2019 r. Miasto Elbląg rozstrzygnęło przetarg na sprzedaż przedmiotowej nieruchomości. Mając na uwadze fakt, że powyższą nieruchomością rozporządzała jednostka samorządu terytorialnego, ze strony Ministra Infrastruktury wykluczone były działania uniemożliwiające jej sprzedaż – poinformował Wiceminister Bittel.

Czyli dawny dworzec od blisko dwóch lat leży w rękach prywatnych, został przelicytowany za kwotę 610 tys. zł. A nowy właściciel może skutecznie utrudniać reaktywację połączeń na odcinku.

Ministerstwo: Samorządy nie złożyły wniosków o przekazanie linii

Od lat pojawiały się starania okolicznej społeczności o przywrócenie pociągów na trasie. Samorządy miały nawet starać się o przekazanie linii przez przez PLK. Natomiast według Ministerstwa Infrastruktury, do resortu nie wpłynął żaden wniosek w tej sprawie.  o pozyskanie linii kolejowej. Zgodna ministerstwa w przekazaniu linii kolejowych jest niezbędna.

Alternatywa: Ścieżka rowerowa

Warto wspomnieć, że powstał jeszcze pomysł, aby na terenie, na którym znajduje się linia powstała droga pieszo-rowerowa. W tym momencie wydaje się to być bardziej realny pomysł do realizacji, niż sama rewitalizacja linii kolejowej. W przypadku, gdyby PLK przekazały linię kolejową samorządom, a Ministerstwo Infrastruktury wyraziło zgodę na zmianę sposobu wykorzystania przekazanych linii kolejowych – wtedy najprawdopodobniej na miejscu dawnych torów kolejowych powstałaby ścieżka dla pieszych i rowerzystów.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności