Ekonomia i rynek Kolej na świecie Przewozy towarowe

Kolej kluczowym czynnikiem w spedycji towarów z Dalekiego Wschodu

Kolej kluczowym czynnikiem w spedycji towarów z Dalekiego Wschodu Fot. PKP LHS (ilustracyjne)

Kolej odgrywa coraz to większą rolę w przewozie towarów z Chin. Z roku na rok, towarów przewożonych koleją z Dalekiego Wschodu jest coraz więcej. Ogromne liczby kontenerów przewożą głównie prywatni spedytorzy.

Strategicznym projektem rozwoju systemu połączeń transportowych z kraju Państwa Środka do Europy jest oczywiście Nowy Jedwabny Szlak. Polska znajduje się na trasie NJS, co pozwala na zainkasowanie ważnych kontraktów przewozowych przez zarówno państwowego przewoźnika, jak i tych prywatnych – spedytorów. W obu przypadkach zyskuje na tym również Skarb Państwa. Zapotrzebowanie na towary z Chin w Europie jest ogromne. Najważniejszym środkiem transportu dotychczas są oczywiście kontenerowce, zważając na możliwości przewozu ogromnego tonażu. Natomiast kolej wyróżnia się czasem przewozu, przewidywalnością, a również mimo wszystko jest to najbardziej ekologiczny środek transportu – mimo to, że składy obsługiwane są przez spalinowe lokomotywy.

Rok 2020 nie był łaskawy dla większości branż na całym świecie. Pandemia koronawirusa wywołała globalny kryzys. Na początku roku kiedy to wybuchło pierwsze ognisko pandemii w Chinach, eksport chińskich towarów na jakiś czas był wstrzymany. Mimo to, przewozy intermodalne w bieżącym roku bardzo szybko odżyły, a nawet i zaczęły bić rekordy przewozowe. Bazy spedycyjne pracowały na pełnych obrotach, aby nadążać z obsługą kolejnych składów. Przykładowo, już w kwietniu br. ruch w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze odbywał się na niespotykaną dotychczas skalę.

Według danych Światowej Organizacji Handlu, Chiny w dalszym ciągu będą umacniać się na pozycji lidera w handlu międzynarodowym. Naturalnym jest, że coraz więcej towarów będzie przewożonych koleją. Jak podają Chiny, po Nowym Jedwabnym Szlaku  w 2017 roku przewieziono 350 tys. TEU (twenty-foot equivalent unit – jednostka równa objętości kontenera o długości 20 stóp), natomiast w 2018 r. było to już 450 tys. Według prognoz Chińczyków, za niecałe 10 lat pociągi będą przewoziły po NJS 1 mln TEU. Taka kolej rzeczy wiąże się z dużym zapotrzebowaniem na firmy spedycyjne. Obecnie ogromną rolę w przewozie towarów po Nowym Jedwabnym Szlaku odgrywają prywatni spedytorzy. Przykładowo, firma PEKAES.pl na ten moment realizuje 34 połączeń tygodniowo.

Przewozy kolejowe na linii Europa – Chiny czeka świetlana przyszłość. Zapotrzebowanie będzie coraz większe, a kolej zapewnia najszybszą dostawę, w porównaniu do swoich konkurentów- frachtowców oraz ciężarówek. Chociaż na tak odległej trasie, transport drogowy ciężko nazwać konkurentem. Warto zaznaczyć, że towar transportowany koleją przejeżdża dziennie około tysiąca kilometrów, oznacza to, że do Polski trafia w około 12 dni, przy okazji zostawia za sobą niewielki ślad węglowy.