Strona główna » Wiadomości » KD dojadą do Przemkowa

KD dojadą do Przemkowa

Krzysztof Losz
Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego

Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych przy rewitalizacji szlaku kolejowego Chocianów – Przemków Odlewnia.

 

Chodzi więc o prawie 18-kilometrowy, jednotorfowy i niezelektryfikowany odcinek linii kolejowej nr 303 Rokitki – Kożuchów. Po jego odbudowie, na trasę wrócą pociągi pasażerskie – połączenia obsłużą Koleje Dolnośląskie.

Zwycięzca przetargu otrzyma najpierw zadanie sporządzenia dokumentacji projektowej. Potem uzyska dla niej wszystkie wymagane opinie, uzgodnienia i dopuszczenia oraz decyzje i pozwolenia niezbędnych do realizacji wszystkich prac budowalno-montażowych.

Na przeważającym odcinku nawierzchnia torowa jest tu rozebrana, więc wykonawca musi zaprojektować odtworzenie od podstaw układu torowego oraz zabudowę w urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Ponadto w Chocianowie powstanie 500-metrowa mijanka. Modernizacji wymaga również ponad 30 przejazdów kolejowo-drogowych. Przy czym część z nich to „dzikie” przejazdy, które będą zlikwidowane.

Na całej długości odcinka Chocianów – Przemków Odlewnia znajduje się 20 obiektów inżynieryjnych, które wymagają napraw. To przepusty i wiadukty nad drogami oraz mosty kolejowe, a także ściana oporowa i wiadukt drogowy nad torami.

Poza tym, wykonawca będzie musiał zaprojektować i odtworzyć dwa przystanki osobowe: Przemków Miasto i Przemków Odlewnia. Przy czym lokalizacja tego pierwszego będzie nieco przesunięta w rejon ul. Kościuszki. Na przystankach pojawią się wyższe, oświetlone perony , wiaty i ławki oraz tablice informacyjne i stojaki rowerowe.

DSDiK w specyfikacji istotnych warunków zamówienia zapisała, że przy ocenie ofert decydujące będą dwa czynniki: cena (60% wagi) i okres gwarancji (40%).

Stan linii

Obecnie linia nr 303 Rokitki – Kożuchów ma zróżnicowana charakterystykę. Jest w całości jednotorowa, niezelektryfikowana. Ruch kolejowy odbywa się na trasie linii D13 Legnica – Chocianów, którą obsługują Koleje Dolnośląskie.

Odcinek Chocianów – Przemków, który teraz ma być rewitalizowany, powstał w 1890 roku. W 1991 r. PKP zawiesiła kursowanie pociągów pasażerskich na odcinku Chocianów – Niegosławice. Zaś rok później kolejarze ogłosili zamknięcie dla ruchu pasażerskiego i towarowego odcinka  Niegosławice – Kożuchów. Do 2000 r. pociągi pasażerskie kursowały z Rokitek do Chocianowa, a składy wróciły na ten szlak po 22 latach.

Część szlaku do Głogowa

Przypomnijmy, że rewitalizacja szlaku z Chocianowa do Przemkowa to część większego projektu samorządu województwa dolnośląskiego. Urząd marszałkowski chce odtworzyć połączenie kolejowe z Chocianowa przez Przemków, Niegosławice, Gaworzyce i Żukowice aż do Głogowa (28 km). W ramach drugiego etapu inwestycji samorząd sfinansuje rewitalizację około 10-kilometrowego odcinka z Przemkowa do Niegosławic, czyli pierwszej stacji w województwie lubuskim. To umożliwi włączenie linii nr 303 do linii nr 14 i wtedy pociągi pojadą do Głogowa.

Podobne artykuły