NaKolei.pl WiadomościInfrastruktura Jakie szlaki przy granicy z Ukrainą zostaną odbudowane?

Jakie szlaki przy granicy z Ukrainą zostaną odbudowane?

Redakcja
Fot. PKP PLK S.A.

Od początku wybuchu wojny, kolej sprawuje niezwykle ważną rolę. Na początku w masowej ewakuacji ludności cywilnej, a następnie w realizacji przewozów zaopatrzenia. Przepustowość szlaków między Polską a Ukrainą jest ograniczona. Jakie są plany na zwiększenie możliwości przewozowych?

Posłanka Paulina Matysiak skierowała interpelację do Ministerstwa Infrastruktury, w której zwróciła uwagę, że przy granicy polsko-ukraińskiej Polska posiada szereg czynnych linii kolejowych, ale układy torów często wymagają czasochłonnych manewrów na stacjach z uwagi na konieczność zmian kierunku jazdy pociągów.

Okazuje się, że części tych manewrów nie trzeba byłoby wykonywać, gdyby czynne były liczne łącznice pomiędzy poszczególnymi liniami – zwraca uwagę Posłanka Matysiak.

Matysiak pytała o plany PKP Polskich Linii Kolejowych dot. odbudowy poszczególnych szlaków przy granicy z Ukrainą. Posłanka skierowała poniższe pytania:

  1. Czy spółka PKP PLK SA zamierza przywrócić do ruchu łącznicę nr 564 Kolonia – Siedliska pomiędzy liniami kolejowymi nr 69 i 83, aby zlikwidować czasochłonną zmianę kierunku jazdy pociągów towarowych na stacji Zawada?
  2. Czy spółka PKP PLK SA odtworzy około dziesięciokilometrowy odcinek linii kolejowej nr 83 od stacji towarowej Zamość Bortatycze do stacji Jarosławiec, co wyeliminuje przejazdy pociągów towarowych przez centrum Zamościa, jadących od strony Zawady w kierunku Hrubieszowa?
  3. Czy spółka PKP PLK SA odtworzy łącznicę Płoskie Zamojskie – Kolonia w celu bezpośredniego przejazdu pociągów PKP Intercity z Hrubieszowa i Zamościa w kierunku Rejowca z pominięciem czasochłonnego postoju na zmianę kierunku jazdy na stacji Zawada?
  4. Czy planuje się budowę nowej łącznicy pomiędzy liniami nr 65 Zwierzyniec – Stalowa Wola oraz 69 Rejowiec – Hrebenne celem wyeliminowania postojów na zmianę kierunku jazdy na stacji Zwierzyniec dla pociągów jadących z Lublina przez Stalową Wolę do Hrebennego i w przyszłości do Rawy Ruskiej/Lwowa?
  5. Czy planuje się przywrócenie w Hrebennem łącznicy nr 616 Kornie – Jelinka, łączącej linię nr 69 z linią nr 101, co umożliwiłoby bezpośrednią podróż od strony Rzeszowa przez Lubaczów w kierunku Rawy Ruskiej?
  6. Czy przewiduje się przywrócenie około 9 km linii kolejowej z Hrebennego do dawnego przystanku Poddębce na linii kolejowej w kierunku Sokal w Ukrainie dla usprawnienia komunikacji z tym krajem?

Wiceminister Infrastruktury Rafał Weber poinformował, że aktualnie spośród wskazanych odcinków linii kolejowych i łącznic przewidziane jest odtworzenie łącznicy Płoskie Zamojskie — Kolonia umożliwiającej przejazd z linii kolejowej
nr 69 Rejowiec – Hrebenne na linię kolejową nr 72 Zawada – Hrubieszów Miasto z pominięciem stacji Zawada.

Budowę tej łącznicy przewidziano w ramach zadania pn. „Prace na liniach kolejowych 69 i 72 na odcinku Rejowiec – Zawada – Zamość Szopinek wraz z budową łącznicy omijającej stację Zawada” realizowanego w ramach Programu uzupełniania lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej Kolej+ do 2029 r. – dodał Wiceminister Rafał Weber.

Jak wskazuje przedstawiciel Ministerstwa, dzięki budowie tej łącznicy podróż pociągiem PKP Intercity z Hrubieszowa i Zamościa do Lublina lub Warszawy będzie mogła ulec skróceniu o blisko 30 minut.

Pozostałe odcinki linii kolejowych i łącznic wymienionych w interpelacji obecnie nie są ujęte w planach inwestycyjnych spółki PKP PLK S.A. Spółka nie prowadziła analiz w zakresie realizacji prac w ww. lokalizacjach, ponadto dotychczas zarządca infrastruktury nie otrzymywał zgłoszeń od interesariuszy transportu kolejowego z propozycjami realizacji inwestycji na pozostałych odcinkach linii kolejowych i łącznic wymienionych w interpelacji – dodał R. Weber.

 

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności