NaKolei.pl WiadomościEkonomia i rynek Freightliner w UK wyłączył z ruchu lokomotywy elektryczne. Z uwagi na drastycznie rosnące ceny za prąd z sieci

Freightliner w UK wyłączył z ruchu lokomotywy elektryczne. Z uwagi na drastycznie rosnące ceny za prąd z sieci

Redakcja
Fot. Freightliner

W Wielkiej Brytanii drastycznie rosną koszty za dostawę elektrycznej energii trakcyjnej. Freightliner poinformował, że przez miesiąc ceny wzrosły o 210 procent. Dlatego też przewoźnik towarowy podjął trudną decyzję, jaką jest zastąpienie trakcji elektrycznej, trakcją spalinową.

W Wielkiej Brytanii odnotowuje się szokujący wzrost cen energii elektrycznej. Przewoźnicy kolejowi szukają ekonomicznego rozwiązania, a jak się okazuje będzie nim zastąpienie elektrycznych jednostek, trakcją spalinową. Właśnie taką decyzję podjął Freightliner UK.

W wyniku gwałtownie rosnących cen na brytyjskim rynku energii elektrycznej, cena jaką Network Rail (brytyjski odpowiednik PLK przyp. red.] pobiera od nas za obsługę pociągów elektrycznych, wzrosła o ponad 210 procent między wrześniem a październikiem – czytamy w oświadczeniu przewoźnika towarowego. „Ten bezprecedensowy wzrost opłat za energię elektryczną spowodował gwałtowny wzrost kosztów obsługi elektrycznych usług przewozowych. W rezultacie firma Freightliner podjęła trudną decyzję o tymczasowym zastąpieniu usług trakcji elektryczne, trakcją spalinową, aby zachować opłacalną opcję transportu ważnych towarów i dostaw na terenie Wielkiej Brytanii.

Freightliner dążył do jak najszerszego wykorzystania trakcji elektrycznej na trasach w Wielkiej Brytanii. Przewoźnik dysponuje dużą flotą lokomotyw elektrycznych. Jak podaje przewoźnik, „przerzucenie” towarów z dróg na kolej (w tym przypadku spalinową) zmniejsza emisję CO2 o 76 procent (w przypadku trakcji elektrycznej mowa tu o blisko 100 procentach). Prywatni przewoźnicy w ten sposób staną przed trudnym wyborem.

Usunięcie lokomotyw elektrycznych w najbliższym czasie z naszych połączeń jest sprzeczne z naszą strategią i jest sprzeczne z celami w zakresie dekarbonizacji w Wielkiej Brytanii; jednak tak wysokie koszty energii nie pozostawiają nam wyboru – tłumaczy Freightliner.

Freightliner UK w swojej flocie posiada 23 jednostek elektrycznych, które zjechały do bazy. Inni przewoźnicy jeszcze nie podjęli w tej kwestii decyzji – w niektórych przypadkach z uwagi na braki taboru spalinowego. Natomiast DB Cargo deklaruje, że pozostanie przy trakcji elektrycznej.

Źródło: NaKolei.pl / Railfreight.com

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Rozumiem Polityka prywatności