Strona główna » Wiadomości » Infrastruktura » ERTMS na linii Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny. Jest przetarg

ERTMS na linii Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny. Jest przetarg

Redakcja
Fot. PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na zaprojektowanie i wykonanie urządzeń ERTMS/ETCS poziomu 1 dla linii kolejowej nr 226 Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny. Prace mają być wykonane w ramach projektu POIiŚ pn. „Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most + dwutorowa linia kolejowa)” – Faza II, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Jak informowaliśmy na łamach portalu NaKolei.pl ogłoszenie przetargu poprzedziły konsultacje rynkowe. Zostały one przeprowadzone w lutym 2021 r. Ich efektem jest ogłoszenie właściwego przetargu. Oferty można w nim składać do 14 czerwca 2021 r. Jedyne kryterium wyboru stanowi cena.

Zamówienie obejmuje:

  1. projekt i zabudowę ERTMS/ETCS poziomu 1,
  2. projekt i zabudowę interfejsów,
  3. przeprowadzenie wszystkich koniecznych testów,
  4. uzyskanie wymaganych prawem dokumentów umożliwiających przekazanie systemu ETCS do eksploatacji,
  5. przekazanie urządzeń do eksploatacji.

Od oferentów wymagane jest doświadczenie. Muszą wykazać, że w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie wykonali zabudowę systemu ERTMS/ETCS na co najmniej 20 km.

Przypomnijmy, że linia 226 na wskazanym powyżej odcinku została zmodernizowana ze wsparciem unijnym. Inwestycja obejmowała remont łącznie 11 km torów. Usprawnienia wprowadzone na linii 226 w ramach projektu polegały na budowie budynków oraz obiektów inżynieryjnych, w szczególności nowego mostu. Zmodernizowane zostały również tory na stacji kolejowej Gdańsk Olszynka. Dzięki modernizacji zwiększona została prędkość pociągów do 100 km/h. Pozwoliło to na zwiększenie przepustowości linii kolejowej do gdańskiego portu, a co za tym idzie zwiększenie wolumenu towarów przewożonych przez Port Gdańsk.

Wszystkie te prace mają wzmocnić połączenia pomiędzy Portem Gdańsk a szybką linią kolejową E65, które stanowią część korytarza sieci bazowej Bałtyk–Adriatyk w obrębie transeuropejskiej sieci transportowej. Zainstalowano również osiem ekologicznych korytarzy, aby pomóc w ochronie populacji dzikich zwierząt, które w przeciwnym razie byłyby odseparowane przez linię kolejową.

To kolejne podejście PKP PLK do znalezienia wykonawcy ERTMS/ETCS do gdańskiego portu. Spółka próbuje już od 2017 r.

Podobne artykuły