NaKolei.pl WiadomościTabor ED74 powrócą odnowione

ED74 powrócą odnowione

Wojciech Dudkowski
fot. PKP Intercity

14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74 należących do PKP Intercity zostanie w najbliższym czasie zmodernizowanych i powróci do ruchu. Przewoźnik podpisał umowę na modernizację składów z konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz PESA Bydgoszcz. Wartość kontraktu to blisko 275 mln zł brutto. Umowa jest jednym z elementów największego programu inwestycyjnego w historii PKP Intercity.

Elektryczne zespoły trakcyjne ED74 Pesa Bydgostia, które zostały przekazane do taboru PKP Intercity w 2008 roku były pierwszymi nowoczesnymi składami zespolonymi narodowego przewoźnika. Jeden pojazd składa się z członuwagonu 1 klasy i 3 członów 2 klasy, a więc jest w stanie przewieźć jednocześnie około 200 osób na miejscach siedzących. Przestrzeń pasażerska nie jest podzielona na przedziały, a pociąg jest przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich oraz wyposażony w specjalne windy ułatwiające ich wsiadanie do pociągu. Przebieg podróży śledzić można na elektronicznych ekranach informacji pasażerskiej. Całe wnętrze jest klimatyzowane, a kabiny maszynisty wyposażono w dodatkowe urządzenia klimatyzacyjne. Gdy spodziewana jest większa liczba pasażerów, jednostki można łączyć w zestawienia składające się z dwóch lub trzech pojazdów. Elektryczny zespół trakcyjny wyposażony jest w wysuwane stopnie, dzięki którym można do niego wygodnie wsiąść zarówno z niskich, średnich, jak i wysokich peronów. Dla większego bezpieczeństwa pasażerów cały pociąg jest monitorowany.

Pojazdy Pesy przystosowane były do tras regionalnych, ich początkowym przeznaczeniem była obsługa trasy Łódź-Warszawa. Po komercjalizacji PKP i przejęciu pociągów ED74 przez PKP Intercity część składów została  przeznaczona do obsługi dłuższych tras gdzie wymagana była szybka zmiana kierunku jazdy, w kategorii połączeń TLK. Pozostałe pojazdy na bocznicy krakowskiej siedziby PKP Intercity oczekiwała na nadejście „lepszych czasów”.

Podczas modernizacji pojazdy przejdą istotne zmiany, które podniosą standard składów, tak aby jak najlepiej odpowiadały na potrzeby i oczekiwania pasażerów. W zmodernizowanych pociągach pasażerowie skorzystają m.in. z lepszej klimatyzacji, wygodniejszych foteli i Wi-Fi. Każde miejsce będzie miało dostęp do gniazdka elektrycznego. Ponadto w każdym składzie zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz po dwie maszyny vendingowe z napojami i przekąskami. Pojazdy będą również dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo w każdym składzie będzie miejsce przeznaczone do przewozu rowerów. Zmodernizowane pojazdy zostaną lepiej wygłuszone, co pozytywnie wpłynie na komfort podróży. Unowocześnione pociągi mają być planowo  wykorzystywane głównie na trasach Wrocław – Lublin i Wrocław – Kielce, wymagających szybkiej zmiany czoła pociągu.Obsługiwanie ich zmodernizowanymi składami ED74 w znaczący sposób skróci czas podróży.

 

Przypomnijmy, że oprócz składów ED74 w PKP Intercity jeździ już 60 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Niedawno  rozstrzygnięty został przetarg na kolejnych 12. Na połączeniach kategorii Express InterCity Premium kursują EZT Pendolino, natomiast część połączeń kategorii InterCity obsługują składy Pesa Dart i Stadler Flirt3. Wszystkie te jednostki składają się z wagonów 1 i 2 klasy oraz wagonu barowego. Są w pełni klimatyzowane oraz w większości wyposażone w bezprzewodowy internet Wi-Fi dla pasażerów. Nowo zamówione jednostki spełniać będą takie same wymagania

 

Dostawa wszystkich 14 zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych nastąpi w terminie do 48 miesięcy od chwili podpisania umowy. Pierwsze dwa pojazdy trafią do PKP Intercity w ciągu 730 dni kalendarzowych od dnia ich przekazania konsorcjum wykonawców. Będą one objęte wstępną 7-dniową eksploatacją obserwowaną bez pasażerów (tzw. „rozjeżdżanie”), a następnie 90-dniową eksploatacją nadzorowaną, podczas której na pokładzie wykonawcy zapewnią całodobowe wsparcie techniczne. Oceniane i sprawdzane będą rozwiązania techniczne zastosowane podczas naprawy i modernizacji. Pozwoli to wprowadzić ewentualne zmiany w pozostałych pojazdach tak, aby na tory wyjechały składy sprawdzone i o jak najwyższej niezawodności.

 

PKP Intercity realizuje obecnie największy program inwestycyjny w historii spółki „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, którego celem jest m.in. zakup i modernizacja taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Na zakup nowych wagonów i lokomotyw oraz modernizację taboru już posiadanego, a także na stacje postojowe PKP Intercity przeznaczy do 2023 roku około 7 mld zł. Dotychczas przewoźnik zawarł umowy z polskimi producentami, którzy są głównymi beneficjentami programu taborowego spółki,  na realizację zadań inwestycyjnych w ramach strategii taborowej na kwotę ponad 3,2 mld złotych brutto.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Rozumiem Polityka prywatności