NaKolei.pl WiadomościTabor Dwudrogowe pojazdy – coraz częściej – zastępują pociągi sieciowe

Dwudrogowe pojazdy – coraz częściej – zastępują pociągi sieciowe

MM

Art in Energy, realizując różne prace związane z modernizacją sieci i utrzymaniem ruchu na liniach kolejowych, wykorzystuje całą flotę specjalistycznych pojazdów. Chociaż zazwyczaj poruszają się one po zwykłych drogach, kiedy tylko wymagają tego okoliczności, można je w ciągu kilkunastu minut przygotować do pracy na torach.

Aby to było możliwe wystarczy tylko znaleźć najbliższy przejazd kolejowy. Ostatnio często pojawiały się przy pracach związanych z przebudową węzła Łódź Kaliska, są także stałymi bywalcami krakowskich torowisk.

– Podobnie jak wszystkie firmy specjalizujące się w pracach związanych z utrzymaniem infrastruktury kolejowej, wdrażamy rozwiązania z zakresu bezpiecznego funkcjonowania uczestników ruchu. Wykorzystujemy pojazdy kołowo-szynowe, żeby lepiej i efektywniej rozwiązywać pojawiające się problemy z budową, eksploatacją i utrzymaniem szlaków kolejowych – podkreśla Paweł Sych, dyrektor ds. technicznych spółki Art in Energy. – Tam, gdzie w sytuacji awaryjnej nie możemy podjechać drezyną czy pociągiem technicznym, sprawdza się pojazd specjalistyczny, który w krótkim czasie może rozpocząć pracę, już stojąc bezpośrednio na torach – dodaje dyrektor Sych.

Pojazdy używane przez firmę mogą bez problemu wykonywać szereg prac, do których zazwyczaj potrzebne były pociągi sieciowe.

Art in Energy wykorzystuje m.in. pojazdy do montażu konstrukcji sieci trakcyjnej, do wywieszania sieci trakcyjnej oraz do zbrojenia i regulacji sieci trakcyjnej.

Pojazdy wyposażone są w system regulacji docisku rolek do szyn, który umożliwia stabilizację pojazdu względem torów, nawet podczas jazdy po uszkodzonych torowiskach. To z jednej strony poprawia komfort pracy, z drugiej – zapobiega wykolejeniu. Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden element wyposażenia pojazdów spółki. To szereg systemów zabezpieczających skrajnie pracy podnośników koszowych (w pionie i w poziomie). Zapobiegają one wystąpieniu niekontrolowanych sytuacji, które mogłyby doprowadzić do nieplanowanych awarii.

Pojazdy dwudrogowe to ekonomiczne i bardzo efektywne rozwiązanie – zapewnia Paweł Sych. – Oszczędzamy już na samym wyeliminowaniu konieczności dowożenia specjalistycznych pojazdów technicznych drogą kolejową na miejsce pracy, co oznacza, że nie musimy też czekać na okienko rozkładowe, które umożliwiłoby ich przetoczenie po szynach – podkreśla.

Jest to możliwe dzięki temu, że te specjalistyczne samochody mogą zostać wstawione na tory i zestawione z nich praktycznie na każdym przejeździe kolejowym. Nie ma więc konieczności budowania lub układania tymczasowej infrastruktury, która umożliwiałaby wjazd pojazdu na torowisko. Każdy pojazd wykorzystywany przez Art in Energy jest w stanie być gotowy do użytku w ciągu kilku minut.

Pojazdy szynowo-drogowe znajdują zastosowanie przy pracach w stanie beznapięciowym sieci trakcyjnej.

– Nasze ekipy wykonują zaplanowane prace przez zajęcie toru, którego sieć trakcyjna poddawana jest naprawom, bez wywoływania ograniczeń w ruchu pojazdów szynowych po torach sąsiednich. Przy czym możemy pracować w reżimie systemu kolejowego o rozstawie szyn zarówno 1,435 mm, jak i szerszym, wschodnim – 1,524 mm. Oczywiście nasze pojazdy bez kłopotu obsługują również linie tramwajowe – wyjaśnia przedstawiciel Art in Energy.

Wszystkie pojazdy użytkowane przez spółkę wyposażone są w możliwość zdalnego, awaryjnego hamowania układów jezdnych dla wszystkich zestawów kół. Tym samym zapewniony jest najwyższy stopień bezpieczeństwa prowadzonych prac. Napęd kolejowy hydrostatyczny umożliwia poruszanie się pojazdu po torze z prędkością pow. 50 km/h.

– Nasze zestawy mają homologację – są dopuszczone do użytkowania na terenie Polski – oraz wszelkie wymagane dokumenty zezwalające na pracę na torach na szlakach zamkniętych. Możemy, więc pracować zarówno na otwartych liniach kolejowych, jak i na zamkniętych bocznicach – zapewnia P. Sych.

Art in Energy stawia na rozwiązania wydajne i ekonomiczne. Takim rozwiązaniem są właśnie maszyny dwudrogowe, które pozwalają przyspieszyć i usprawnić wykonywane prace. Dziś spółka ma do dyspozycji łącznie sześć pojazdów dwudrogowych. Obecnie są one wykorzystywane m.in. przy modernizacji linii kolejowych Łódź Kaliska i Opole Główne. Cały czas pojawiają się także przy zleceniach realizowanych przez spółkę w Krakowie. Mieszkańcy Łodzi mogli je zobaczyć również w czasie prac przy liniach tramwajowych Łódź-Chocianowice i Łódź Wojska Polskiego.

Pojazdy dwudrogowe są niezastąpione w pracach związanych z utrzymaniem infrastruktury kolejowej. Dzięki temu, że tabor spółki ma niezbędne dopuszczenia do pracy na liniach kolejowych, Art in Energy może w pełni wykorzystywać użyteczność i funkcjonalność tego typu pojazdów.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności