Komfortowy, bezpieczny, dostępy, o modernistycznym charakterze, z nowoczesnymi wnętrzami utrzymanymi w modnych szarościach i bieli oraz elewacją z czerwonych płytek klinkierowych – taki jest dworzec w Tczewie po przebudowie. Wczoraj nastąpiło oficjalne otwarcie obiektu.
Modernizacja dworca rozpoczęła się w sierpniu 2019 i została wykonana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dzięki niej pochodzący z 1949 roku budynek, wybudowany według projektu inż. arch. Zygmunta Polatyńskiego, odzyskał swoje walory estetyczne i stał się obiektem nowoczesnym. Renowacji poddano m.in. elewację. Wykończono ją po ociepleniu, ciemnoczerwonymi płytkami klinkierowymi z szaro-brązowymi i czarnymi przypaleniami, które zestawiono z jasną stolarką okienną i drzwiową. Całość uzyskanego efektu estetycznego podkreśliła nowa iluminacja.
Wnętrze dworca nabrało jednorodnego wymiaru estetycznego. Przestrzeń obsługi podróżnych, w tym hol kasowy z naświetlami w górnej części, utrzymano w neutralnych kolorach, łącząc umiejętnie szarości z bielą. Zamontowano w nim minimalistyczne i nowocześnie prezentujące się oprawy oświetleniowe umiejscowione w kasetonowym stropie. Hol wyposażono również w metalowe ławki w kolorze grafitowym, gabloty z rozkładem jazdy, a także elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz całkowicie nowy system informacji głosowej. W sąsiedztwie położonego centralnie holu zlokalizowano kasy biletowe, toalety oraz cztery lokale na wynajem. Z niego również dostaniemy się bezpośrednio do zabudowanej kładki prowadzącej na perony oraz do dzielnicy Zatorze. Nowością w holu dworca są schody ruchome, którymi pasażerowie mogą się przemieścić na poziom – 1, gdzie zlokalizowano niewielką poczekalnię, pasaż handlowy, komendę Straży Ochrony Kolei oraz pomieszczenia biurowe dla spółek kolejowych.
Dworzec w Tczewie to ważne miejsce na kolejowej mapie województwa pomorskiego. Jestem przekonany, że po przeprowadzonej modernizacji i wprowadzonych w jej trakcie usprawnieniach, spełni on wszystkie oczekiwania korzystających z niego pasażerów kolei – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Otwarcie zmodernizowanego dworca w Tczewie to kolejny element przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Mieszkańcy kolejnego miasta powiatowego zyskują dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że nowoczesny i proekologiczny budynek dworca stanie się centrum społeczności lokalnej i ułatwi pasażerom podróżowanie koleją do Gdańska i Warszawy. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
Modernizacja obiektu w Tczewie to kolejna, po dworcach w Prabutach i Pszczółkach, inwestycja zakończona w tym roku przez PKP S.A. w województwie pomorskim. Niedawno rozpoczęliśmy budowę nowego dworca w Pruszczu Gdańskim i przebudowę Gdańska Wrzeszcza. To wszystko pokazuje, że Program Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w tym województwie nabiera rozpędu – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A.
Dworzec kolejowy w Tczewie odzyskał historyczny blask, a jednocześnie stał się budynkiem bardziej nowoczesnym, dopasowanym do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a także zapewniający wyższy poziom bezpieczeństwa. Realizacja projektu była możliwa dzięki znaczącemu dofinansowaniu z Funduszy Europejskich oraz pieniędzy z budżetu państwa – mówi Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.
Jestem przekonana, że zmodernizowany, dzięki Funduszom Europejskim, dworzec w Tczewie zachęci jeszcze więcej pasażerów do korzystania z kolei, a także stanie się jedną z wizytówek Europejskiego Roku Kolei, obchodzonego w Unii Europejskiej w tym roku. Podróżowanie koleją jest przyjazne dla środowiska i przybliża nas do osiągnięcia neutralności klimatycznej w ramach Europejskiego Zielonego Ładu, ale kolej to również najbezpieczniejszy rodzaj transportu lądowego. Warto podkreślić, że wyremontowanie dworca w Tczewie jest elementem większego projektu, którego celem jest wzmocnienie roli transportu kolejowego w zintegrowanym systemie transportowym kraju dzięki poprawie stanu połączeń kolejowych w sieci TEN-T i poza siecią – mówi Joanna Lech, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Dzięki przebudowie dworzec w Tczewie stał się bardziej przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. W budynku zamontowano nowe windy oraz drzwi automatyczne. Ponadto w posadzce przestrzeni ogólnodostępnych oraz najbliższym otoczeniu dworca ułożono specjalne ścieżki prowadzące. Nowością są również oznaczenia w alfabecie Braille’a, a także plany dotykowe dworca. Warto wspomnieć także o obniżonych okienkach kasowych ułatwiających obsługę podróżnych poruszających się na wózkach.
Usprawnienia dla osób z niepełnosprawnościami to niejedyne nowe rozwiązania na dworcu w Tczewie. Poprzez montaż nowoczesnych systemów monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych poprawiono bezpieczeństwo budynku oraz osób w nim przebywających. Z kolei dzięki wprowadzeniu energooszczędnego oświetlenia, zastosowaniu paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania „zielonej” energii, ociepleniu budynku oraz wymianie stolarki okiennej i drzwiowej dworzec stał się bardziej przyjazny środowisku. W celu optymalizacji zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody zamontowano również system BMS (Building Management System) sterujący pracą instalacji i urządzeń na terenie obiektu.
W bezpośrednim otoczeniu dworca ułożono nową nawierzchnię nawiązującą do istniejącej na placu przed budynkiem oraz uporządkowano tereny zielone. Przy południowej elewacji zlokalizowano stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawy jednośladów.
Łączny koszt przebudowy dworca w Tczewie to prawie 17,9 mln złotych brutto. Wykonawcą prac budowlanych była firma Poleko Budownictwo Sp. z o.o., natomiast dokumentację projektową opracowało Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan sp. z o.o.