VII Kongres Rozwoju Kolei
Działania Infrastruktura Wywiady

Dariusz Blocher o W-wie Zachodniej: Tak naprawdę budujemy zupełnie nową stację kolejową

Dariusz Blocher o W-wie Zachodniej: Tak naprawdę budujemy zupełnie nową stację kolejową

To jest bardzo duże zadanie, ponad 35 kilometrów torów dostosowanych do prędkości 160 km/h, 150 rozjazdów, zupełnie nowa stacja kolejowa, zmodernizowane wszystkie perony, no i przede wszystkim nowe przejście, tunel podziemny dla pieszych i tunel tramwajowy pod przyszłą inwestycję miejską – poinformował o przebudowie Warszawy Zachodniej Dariusz Blocher, Prezes Zarządu BUDIMEX S.A. podczas wywiadu dla NaKolei.TV.

Cenna inwestycja

Przebudowa stacji Warszawa Zachodnia to inwestycja o wartości bliskiej 2 mld zł netto. Wykonanie robót budowlanych związanych z przebudową wiąże się z wysokimi kosztami, przez wzgląd na ogrom zadania, jakim są nie tylko prace przy stacji Warszawa Zachodnia, ale również m.in. układzie drogowym czy tunelach i przejściach dla pieszych.

Tunel to około czterysta milionów złotych, tory trzysta, obiekty inżynieryjne dwieście trzydzieści, sama SRK i teletechnika to jest ponad dwieście milionów złotych, a elektryfikacja ponad sto milionów złotych. Tak naprawdę przy tego typu zintegrowanych inwestycjach mówimy o budowie zupełnie nowej stacji kolejowej z układem drogowym, z nowymi przejściami i to się składa na tą kwotę, wręcz można by powiedzieć, dlaczego tak tanio to wyceniliśmy – powiedział Dariusz Blocher, Prezes Zarządu Budimex S.A. dla NaKolei.TV.

Utrudnienia pasażerskie

Dworzec Zachodni i jego okolice są miejscem ciągłego ruchu, zarówno kolejowego, jak i drogowego. Przebudowa może spowodować wiele utrudnień w przemieszczaniu się, jednak obszar i jego ruchliwość jest problematyczna nie tylko dla pasażerów, ale również dla wykonawców inwestycji.

Trzy lata na wykonanie tej inwestycji to rzeczywiście dla nas duże wyzwanie. Pod ciągłym ruchem, pomijając już te tysiąc pociągów, ale też ruchem pasażerskim, więc rzeczywiście niebawem zobaczycie państwo, że to życie na tej stacji i Dworcu Zachodnim będzie dużo trudniejsze dla pasażerów i za to chciałem przeprosić. Ale dla nas również, gdyż musimy pracować pod ciągłym ruchem i pod ciągłą presją pasażerską. Duże wyzwanie i bardzo krótki czas na jego realizacji – zaznaczył Prezes Zarządu BUDIMEX S.A.

Wrażliwy dworzec

Przyspieszenie prac w tak ruchliwym miejscu, jakim jest Dworzec Zachodni, poprzez całkowite zamknięcie ruchu jest wyjątkowo niepewnym posunięciem. Na ten moment wykonawcy nie są w stanie określić stopnia możliwego przyspieszenia i bezpieczeństwa, co powoduje kontynuowanie prac etapowych przy niewielkiej zmianie ruchu.

Pytanie oczywiście o ile szybciej moglibyśmy to wykonać i o ile bezpieczniej, tego nie umiemy dzisiaj zdiagnozować i szkoda na to tracić czasu, bo nie możemy zamknąć tak wrażliwego dworca. Dla mnie największe obawy to bezpieczeństwo pasażerów, bezpieczeństwo pracowników. Bo będziemy mieszać ruch tradycyjny, nasze prace i przechodniów chodzących w tym miejscu. Już doświadczamy pierwszych problemów z tym związanych – powiedział Dariusz Blocher.

Koniec inwestycji planowany jest na rok 2023. Informacje o utrudnieniach od 14 lutego: Będą zmiany w dojściu na perony Warszawy Zachodniej. Rozpoczyna się kolejny etap prac