Podczas IX Kongresu Rozwoju Transportu eksperci branży kolejowej pochylili się nad pytaniem: czy CPK jest potrzebne i jakie korzyści niesie za sobą inwestycja?
Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisuje kolejne umowy przygotowawcze na potrzeby realizacji inwestycji z komponentu kolejowego projektu. Powstaną linie kolei dużej prędkości, które mają zrewolucjonizować ruch pasażerski w kraju, ale także CPK ma szansę na zostanie hubem całego regionu Trójmorza.
Małaszewicze kontrybuują do budżetu w wysokości około 7 mld zł rocznie z powodu ceł i innych podatków, które są na tych towarach. Uważam, że logistyka towarowa jest pewnego rodzaju podatkiem, który musi zapłacić wytwórczość i konsumpcja. Teraz pytanie brzmi, komu ten podatek płacimy i ewentualnie czy ktoś może nam ten podatek płacić? Myśl się wzięła z tego, że Port Gdański kontrybuuje w wysokości 40 mld zł rocznie do budżetu państwa. Ale jak spojrzymy na dane, to w gruncie rzeczy mógłby kontrybuować na poziomie 100 mld zł, gdyby nie to, że reszta towarów jest przeładowywana w Niemczech i Holandii. Więc gdzie jest te 60 miliardów? Te 60 miliardów trafia do budżetu Niemiec i Holandii. Czyli można powiedzieć, że my płacimy podatek od naszej wytwórczości i konsumpcji do Niemiec i Holandii – stwierdził Andrzej Banucha, ekspert z zakresu zarządzania strategicznego w logistyce towarowej.
Jak zauważa ekspert, w Polsce obecnie praktycznie nie istnieje ruch towarowy lotniczy.
Tak naprawdę w Polsce nie ma ruchu towarowego lotniczego. Jest praktycznie w całości przeładowywany w Niemczech. Jest absolutnie prowincjonalne lotnisko w Lipsku, które przeładuje około 1,5 mln ton, a Okęcie 70 tys. ton. Półtora miliona ton, jakbyśmy tak estymacjami policzyli, to jest około 10 mld zł kontrybucji do budżetu – powiedział podczas Kongresu Andrzej Banucha.
Według Banuchy, sprowadzenie lotniczych transportów cargo do Polski, generowałoby miliardowe zyski dla budżetu państwa.
Możemy zaryzykować stwierdzenie, że gdybyśmy mieli CPK dzisiaj, gdyby generował 4 mld zł do polskiego budżetu, można powiedzieć, że w ciągu 10 lat spłaciłby lotnisko z komponentem towarowym w bardzo dużej części – dodał ekspert.
CPK ma okazję nie tylko służyć Polsce, ale również i całemu regionowi.
Wydaję mi się, że celem strategicznym Polski jako państwa, jest stanie się hubem logistycznym całego regionu. To nie jest nowa gałąź biznesu, to są dziesiątki miliardów złotych, które mogą kontrybuować do budżetu każdego roku, które już dzisiaj tracimy z tego powodu, że sami nie obsługujemy własnej logistyki – dodał Banucha.
Prof. dr hab. Mirosław Chaberek podczas panelu dyskusyjnego jasno wskazał swoją opinię, że powstanie CPK jest wręcz koniecznością.
Pytanie czy CPK jest potrzebne, czy nie jest potrzebne jest zupełnie bezpodstawne. Musi być, tylko jaki ma przyjąć ostateczny kształt. Jeżeli uświadomimy sobie co to jest system logistyczny, to jest tylko narzędzie możliwości wykonywania procesów logistycznych, czyli zapewnienia zasobów rzeczowych i informacyjnych dla innych procesów. Mamy otoczenie, które się mocno zmienia. Potrzeby transportowe się zmieniają – powiedział prof. dr hab. Mirosław Chaberek.