Kolej na świecie Tabor

Chińskie EZT Sirius wkrótce otrzymają homologację, po blisko dwóch latach [WIDEO]

Chińskie EZT Sirius wkrótce otrzymają homologację, po blisko dwóch latach [WIDEO] Sirius na testach 1 kwietnia 2021 roku. Fot. Dalibor Palko

W dalszym ciągu odbywają się przejazdy testowe chińskich jednostek dla LEO Express. Pierwsze EZT Sirius do Czech dotarły pod koniec 2019 roku. W planach przewoźnika było włączenie nowych pociągów w 2020 roku. Natomiast w dalszym ciągu realizowane są wyłącznie przejazdy testowe.

LEO Express we wrześniu 2019 roku odebrał pierwszy pociąg zbudowany przez największego producenta taboru na świecie – chińskie CRRC, który zaprojektował jednostki przy współpracy z czeskim przewoźnikiem. Został on przetransportowany statkiem, na pokładzie którego przebył ponad 20 tys. kilometrów

Wspólnie z naszym producentem opracowaliśmy nowy pociąg Leo Express Sirius, który jest dostosowany do potrzeb naszych klientów. Oparliśmy projekt, który jest własnością Leo Express, na doświadczeniu zdobytym poprzez miliard przebytych kilometrów. Jutro przyjedzie do Europy i wierzymy, że wzmocni naszą działalność po szybkim procesie certyfikacji w Velimie – mówił we wrześniu prezes Leo Express Peter Köhler.

Czeski przewoźnik zamówił trzy takie jednostki, dodatkowo podpisał umowę w ramach, której może skorzystać z opcji i domówić 30 kolejnych składów. Drugi Sirius dotarł do Czech pod koniec 2019 roku. Trzecia jednostka miała dotrzeć do Czech na wiosnę 2020 roku, ale plany pokrzyżowała pandemia koronawirusa. Pojawił się problem z podróżami międzynarodowymi. Czesi mieli problem z uzyskaniem wiz dla chińskich inżynierów.

Przez pewien czas testy odbywały się na małym obwodzie liczącym 4 kilometry długości, przez to nie sprawdzono jak jednostka zachowa się przy prędkości 160 km/h.  Następnie Czesi zamrozili testy dwóch jednostek na kilka miesięcy.  Ostatni zamówiony Sirius do Czech ma dotrzeć w 2021 roku. Jak informował Emil Sedlaří, rzecznik LEO Express,  obecność trzeciej jednostki nie jest konieczna do pomyślnego zakończenia testów. Dlatego też co jakiś czas można spotkać chiński EZT na Dużym Obwodzie toru testowego w Velim, liczącym 13 kilometrów długości.

LEO Express przekonuje, że nowe pociągi wyruszą w trasę jeszcze w 2021 roku. Mają obsługiwać relacje z Pragi do Bratysławy przez Ołomuniec.