Infrastruktura Tabor
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

Baza dla Kolei Małopolskich powstaje w formule projektuj i buduj

Baza dla Kolei Małopolskich powstaje w formule projektuj i buduj Fot. Budimex

Coraz częściej koleje samorządowe decydują się na budowę własnego zaplecza technicznego. Przewoźnicy chcą samodzielnie rozwijać swój potencjał w kwestii napraw i utrzymania, bez korzystania z bazy technicznej innych przedsiębiorstw transportowych. Jednym z ostatnio zakontraktowanych tego typu zadań jest budowa bazy do obsługi taboru kolejowego w Krakowie dla Kolei Małopolskiej. Przetarg na realizację projektu wygrało konsorcjum firm Budimex i KZN Rail. Jak będzie wyglądało wykonanie tej inwestycji od projektowania do generalnego wykonawstwa?

W ramach zamówienia publicznego w systemie “zaprojektuj i wybuduj” powstanie baza dla Kolei Małopolskiej w Krakowie realizowana przez Budimex i KZN Rail. Na terenie wydzierżawionym od PKP PLK na 30 lat zostanie wybudowana hala kolejowa o wymiarach ok. 36m x 141m. Zaplecze pomieści nawet do 30 pojazdów 4 i 5 członowych. Projekt zakłada, że budynek zostanie podzielony na cztery strefy, w których znajdować się będzie część warsztatowo – naprawcza, biurowo – socjalna, magazynowa i myjnia taboru.

Generalni wykonawcy inwestycji wyposażą budynek w niezbędne urządzenia oraz wykonają m.in. instalacje wodociągowe, sanitarne, centralnego ogrzewania i klimatyzacja pomieszczeń. W niewielkiej odległości od myjni zaplanowano budowę oczyszczalni ścieków przemysłowych o przepustowości około 5 dm3/s. W ramach przedsięwzięcia zostanie zmodernizowana także sieć sterowania ruchem kolejowym oraz sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne. Projekt zakłada również przebudowę całego układu torowego, w tym wbudowanie 16 rozjazdów, które umożliwią poruszanie się taboru po całej bocznicy.

Budowa zaplecza dla Kolei Małopolskiej to ważna inwestycja infrastrukturalna. Nowoczesna i funkcjonalna baza usprawni kolejowy system transportowy w krakowskiej aglomeracji. Dobrze funkcjonujący tabor oraz miejsce serwisowania pojazdów to niezmiernie istotny czynnik w utrzymywaniu wysokiej jakości usług przewoźnika – mówi Dariusz Blocher, Prezes Zarządu i dyrektor generalny Budimeksu.

Fundusze na wykonanie tego projektu zapewnił Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego. Wartość inwestycji to blisko 91 mln zł. Termin realizacji zaplanowano na 18 miesięcy od dnia podpisania kontraktu.

Budowa zaplecza technicznego dla przewoźnika kolejowego to pierwsza tego typu inwestycja Budimeksu. Generalny wykonawca posiada jednak wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu projektów z sektora budownictwa infrastrukturalnego. Spółka zrealizowała m.in. modernizację LCS Kutno na odcinku Żychlin – Barłogi o długości 18 km oraz prowadzi przebudowę stacji Port Gdynia o wartości 1,8 mld zł brutto.


Fot. Budimex

W ostatnim czasie na stronach Biuletynu Zamówień Publicznych ukazują się ogłoszenia dotyczące realizacji nowych inwestycji lub przebudowy i remontów istniejących obiektów w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Koncepcja ta wymaga od generalnego wykonawcy przygotowania inwestycji od strony merytorycznej jak i organizacyjnej. To oznacza, że firma zobowiązuje się do kompleksowej realizacji zadania – od przygotowania dokumentacji projektowej do wykonania robót budowlanych. W prowadzeniu tego typu zadań bardzo ważna jest współpraca między wszystkimi podmiotami, tak aby wypracować wspólną koncepcję.

Pierwszym etapem jest przygotowanie przez wykonawcę koncepcji budynku. Na podstawie rozmów powstają rysunki i schematy funkcjonalne obiektów. Po uzgodnieniu wspólnej wizji projekt trafia do urzędu, a po uzyskaniu pozwolenia na budowę można rozpocząć realizację inwestycji. Tak wygląda tzw. tryb jednostopniowy, który wpływa na znacznie krótszy czas wykonania projektu. Zazwyczaj postępowania są realizowane przez dwa różne podmioty w tzw. systemie dwustopniowym.

Inwestycje w formule “zaprojektuj i wybuduj” są jednymi z najbardziej wymagających, dlatego te przetargi wygrywają firmy, które mają duże doświadczenie w branży. Koncepcja ta została opracowana, aby generalny wykonawca mógł dopasować do inwestycji metody i rozwiązania konstrukcyjno-montażowe, do których na przykład posiada odpowiedni sprzęt. W efekcie można znacznie ograniczyć koszty realizacji takiego zadania i uniknąć błędów projektowych, które potem trzeba korygować podczas budowy – mówi Dariusz Blocher, Prezes Zarządu i dyrektor generalny Budimeksu.


Fot. Budimex

Aktualnie lider na rynku budowlanym prowadzi wiele ciekawych projektów kolejowych w tym między innymi przebudowę stacji kolejowej Warszawa Zachodnia. Nowa koncepcja umożliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzy bezpośrednie połączenia na trasie Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina. Zgodnie z projektem kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna. W ramach kontraktu Budimex wybuduje także dwa nowe, całkowicie zadaszone perony oraz
zmodernizuje istniejącą halę dworcową.