Strona główna » Wiadomości » Kolej na świecie » Amtrak inwestuje miliardy

Amtrak inwestuje miliardy

Krzysztof Losz
Foto: Amtrak

Amtrak, amerykański kolejowy przewoźnik pasażerski, realizuje największy w historii wieloletni pogram inwestycyjny. Koncern przebudowuje infrastrukturę kolejową, zapowiada także duże zakupy nowego taboru.

Amtrak inwestuje miliardy w swój rozwój, o czym świadczy fakt, że w tym roku inwestycje kapitałowe planowane przez Amtrak sięgną prawie 7 mld dolarów – to o połowę więcej niż w 2024 roku, gdy wyniosły 4,5 mld dolarów. W następnych latach Amtrak wyda kolejne miliardy, a priorytety programu inwestycyjnego dotyczą modernizacji, naprawy, przebudowy lub budowy nowych elementów infrastruktury kolejowej, czyli nie tylko samych torów, ale także mostów, tuneli, stacji kolejowych.

Tunele, mosty i tabor

Kolejarze wzięli się za najstarsze konstrukcje, które mają ponad sto lat. Projektowano je, budowano i otwierano podczas prezydentur Williama McKinleya, Theodore’a Roosevelta i Williama Howarda Tafta (1897-1913). Jednak jednym z najbardziej spektakularnych zadań jest wybudowanie nowej drogi kolejowej, która zastąpi tunel Baltimore & Potomac (B&P) – jest to najstarszy tunel Amtraku, gdyż otwarto go w 1873 roku. Ma długość 1,4 mili (ponad 2,2 km) i łączy Penn Station w Baltimore z Waszyngtonem i Wirginią. Nie spełnia jednak już swojego zadania, gdyż przewoźnicy i pasażerowie narzekają na to, że pociągi często się spóźniają, gdy pokonują trasę biegnącą przez ten właśnie tunel.

Amtrak wymienia także stuletni most Portal Bridge nad rzeką Hackensack w stanie New Jersey (na zdjęciu). Nowa przeprawa będzie wyższa dzięki czemu pod mostem będą mogły swobodnie przepływać statki. Teraz most musi być podnoszony w momencie przepływania statku, co tamuje ruch kolejowy.

Ponadto amerykański operator ma w najbliższych latach zmodernizować lub wymienić większość swojego taboru. To konieczne, gdyż lokomotywy i wagony mają średnio prawie 40 lat. Część pojazdów pochodzi jeszcze z czasów, gdy Amtrak został powołany do życia (1971 rok). Program taborowy zakłada zakup 111 nowoczesnych składów i 125 lokomotyw o dużej mocy oraz wymianę setek wagonów. Umowy taborowe częściowo już są podpisane, a inne projekty czekają jeszcze na wybranie wykonawców.

USA stawiają na kolej

Koncern widzi swój pakiet inwestycyjny jako część szerszego programu rozwoju transportu kolejowego w USA.

Ameryka zasługuje na infrastrukturę światowej klasy, a my w Amtrak dokładamy swoją cegiełkę. Przewodzimy silnej grupie amerykańskich pracowników i partnerom z sektora prywatnego w budowaniu nowych mostów, tuneli i pociągów, aby pomóc sprostać historycznemu zapotrzebowaniu na międzymiastowe przewozy pasażerskie i poprawić połączenia dla milionów ludzi w ponad 500 miastach, miasteczkach i obszarach wiejskich w całym kraju

Stephen Gardner, prezes Amtraku.

Spółka realizuje w tej chwili także największy w swojej historii program modernizacji stacji kolejowych, który obejmie 380 obiektów. Celem przebudowy jest przede wszystkim poprawa warunków obsługi podróżnych. Kilka dużych głównych dworców odzyska pierwotny architektoniczny blask.

Działania Amtrak mają przynieść ogromne korzyści wielu przedsiębiorstwom. Koncern przypomniał, że w 2024 roku 99% zamówień zostało skierowanych do amerykańskich firm, a kolejowy operator współpracuje przy swoich inwestycjach z przedsiębiorstwami zatrudniającymi ponad 100 tys. pracowników.

 

Podobne artykuły