Kolej na świecie Tabor

Amerykańska lokomotywa spalinowa na jazdach testowych u rosyjskiego przewoźnika

Amerykańska lokomotywa spalinowa na jazdach testowych u rosyjskiego przewoźnika Fot. Ysia.ru

Koleje Jakucji, spółka zależna od RŻD sprowadziła do Rosji lokomotywę spalinową, wyprodukowaną w Stanach Zjednoczonych przez firmą Progress Rail, spółki należącej do Caterpillar. Rosjanie chcą na swoich częściach produkować podobne lokomotywy w Rosji.

Stale rosnący wolumen przewiezionych towarów przez infrastrukturę Kolei Jakucji, w tym również przewozy realizowane przez tę spółkę, zadecydowały o tym, że spółka zależna od Kolei Rosyjskich (RŻD) musiała szukać rozwiązania, jakim miało być zakup nowych jednostek spalinowych. W ten sposób zdecydowano się sprowadzić do Rosji na testy lokomotywę 2TE3250, wyprodukowaną przez firmę Progres Rail, która od 2006 roku w całości należy do spółki Caterpillar (CAT).

Lokomotywa została wyprodukowana w Chicago, skąd torami dotarła nad wybrzeże. Stamtąd, przez Ocean Spokojny jednostkę przetransportowano promem do Władywostoku, gdzie została również szynami przetransportowano do północnych regionów Jakucji. Tutaj natomiast lokomotywa rozpoczęła testy w warunkach charakterystycznych dla tego regionu.

Nasza firma planuje przeprowadzenie pełnoskalowych testów eksploatacyjnych tej lokomotywy z uwzględnieniem lokalnych warunków. Podczas testów zostanie zademonstrowana technologia dwupaliwowa, czyli działanie lokomotywy na olej napędowy i gaz. Technologia ta zmniejszy emisję CO2 do atmosfery – powiedział Wasilij Shimokhin, Dyrektor Generalny Kolei Jakuckich.

Jak informują Rosjanie, testy odbędą się przy obecności instytutów badawczych, którzy na ten moment pozytywnie opiniują amerykańską jednostkę. Jak podają Rosjanie, lokomotywa znacznie przewyższa dotychczasowe lokomotywy spalinowe, eksploatowane w regionie. Zaznaczane jest, że lokomotywa wyróżnia się pod względem siły pociągowej podczas rozruchu, ale także siłą hamowania. Natomiast tutaj nie podawane są dokładne wyniki testów. Jedną z głównych zalet lokomotywy 2TE3250 jest możliwość pracy na mieszance paliwowej składającej się w 20% z oleju napędowego i 80% z gazu. To powoduje, że pojazd jest znacznie tańszy w eksploatacji.

Co ciekawe, Rosjanie chcą, aby jednostki były produkowane w Rosji, przy minimalnej współpracy z amerykańskim przedsiębiorstwem. Montaż lokomotyw miałby odbyć się w Ałdan, a wyłącznie części, których dostarczyć nie udałoby się przez rosyjskich producentów, byłyby sprowadzane ze Stanów Zjednoczonych.

Jeśli lokomotywa ta udowodni swoją sprawność w naszych północnych warunkach, to będziemy korzystać z takich jednostek. Ponadto montaż takich lokomotyw rozpoczniemy w naszym zapleczu na stacji Ałdan. Ta produkcja będzie na razie małą lokalizacją. Ramy będą produkowane w Rosji, kabina jest obecnie rozwijana u nas w jednej z fabryk. Części, których sami nie jesteśmy w stanie wyprodukować, będą kupowane za granicą, ale z czasem będą w miarę możliwości zastępowane krajowymi odpowiednikami. Istnieją już odpowiednie propozycje rosyjskich przedsiębiorstw, które będą produkować część sprzętu. W przyszłości produkcja i montaż części będą odbywać się w Ałdan – podzielił się swoimi planami Dyrektor Wasilij Shimokhin.



Kongres590