Wodorowy pociąg Alstomu kontynuuje swoje 'tournée’ po Europie. Tym razem producent taboru chce zaprezentować swoje rozwiązanie potencjalnym klientom i pasażerom z Czech i Słowacji.
Alstom zaprojektował i zbudował pierwszy na świecie wodorowy pociąg pasażerski iLint, który wykorzystuje ogniwa paliwowe do przetwarzania wodoru w energię elektryczną. Na zachodnim rynku Alstom ma już sprzedanych kilkadziesiąt takich pociągów. Klientami są przewoźnicy z Niemiec i Włoch, ponadto testowane już były także w Holandii i Austrii. Ale Alstom widzi także potencjał wodorowy w Europie Środkowej. Dlatego też w czerwcu 2021 roku producent zaprezentował swój pojazd na torze testowym w Żmigrodzie – więcej informacji. Była to prezentacja przede wszystkim skierowana dla przedstawicieli branży w Polsce oraz mediów. Natomiast szerszemu gronu pojazd został zaprezentowany kilka miesięcy później, na targach TRAKO w Gdańsku – czytaj dalej.
Alstom chce kontynuować prezentacje swojego pojazdu na kolejnych rynkach. Tym razem jak podaje Zdopravy.cz, już w maju iLint ma wyjechać na czeskie tory, kursując na liniach wykorzystywanych w regularnym ruchu. Wcześniej iLint pojawił się w Czechach, ale wyłącznie na testach na torze doświadczalnym w Velim.
Wodorowy iLint ma kursować po Czechach od 17 do 25 maja, w tym czasie przewiduje się prezentację również na Słowacji.
Termin jest ustalony, dopracowujemy program i zakres demonstracji – powiedział cytowany przez Zdopravy.cz Dan Kurucz, dyrektor generalny Alstom w Czechach i na Słowacji. Alstom chce pokazać społeczeństwu swoje pionierskie rozwiązanie w zakresie zrównoważonej mobilności i zaoferować pasażerom, a nie tylko gościom VIP, możliwość przejazdu – dodał Kurucz.
Według planu wodorowy pociąg Alstomu ma jeździć na trasie z Uście nad Łabą przez Pragę do Velimia oraz na trasie z Ołomuńca do Ostrawy przez Krnov. Na Słowacji ma pojawić się na trasie przez Żylinę do Bratysławy.
Na potrzeby prezentacji, Alstom ma sprowadzić mobilną stację do tankowania wodoru. Na jednym tankowaniu pojazd jest w stanie przejechać około tysiąc kilometrów.
Pierwsi klienci za granicą
W latach 2018-2020 pierwsze na świecie dwa pociągi wodorowe kursowały w regularnej komunikacji pasażerskiej w Niemczech i przejechały ponad 180 000 kilometrów. Alstom sprzedał na tamtym rynku już 41 takich pociągów napędzanych wodorem, aby zastąpić istniejącą flotę pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Pierwsze seryjne pociągi wodorowe będą regularnie eksploatowane w Niemczech od 2022 roku.
We Włoszech Alstom dostarczy 6 pociągów wyposażonych w ogniwa paliwowe do przetwarzania wodoru w energię elektryczną, z opcją na osiem kolejnych, dla FNM (Ferrovie Nord Milano), głównej grupy zajmującej się transportem i mobilnością w Lombardii. We Francji SNCF Voyageurs złożył zamówienie w firmie Alstom na pierwsze 12 pociągów elektryczno-wodorowych Regiolis.
Ponadto Coradia iLint przeszedł pomyślnie testy w Holandii i Austrii. Jesienią 2020 roku pociąg wodorowy Coradia iLint, przez 3 miesiące jeździł w regularnych przewozach pasażerskich dla Austriackich Kolei Federalnych (ÖBB) na regionalnych liniach kolejowych w południowej części Dolnej Austrii, zastępując pociągi spalinowe.