Alstom na targach TRAKO w Gdańsku zaprezentował pierwszy na świecie wodorowy pociąg pasażerski, który kursuje na regularnych liniach z pasażerami za granicą.
Coradia iLint to pierwszy na świecie pociąg pasażerski wyposażony w ogniwa paliwowe do przetwarzania wodoru w energię elektryczną. Jest cichy, porusza się znacznie płynniej niż jednostki spalinowe, a co najważniejsze jest w pełni bezemisyjny – emituje jedynie parę wodną i wodę.
Po raz pierwszy Alstom zaprezentował swoją wodorową jednostkę na torze doświadczalnym w Żmigrodzie, wyłącznie dla wąskiego grona, przedstawicielom mediów i firm branżowych. Teraz nadeszła pora na prezentację również potencjalnym pasażerom – bo najprawdopodobniej w przyszłości pasażerowie w Polsce będą podróżowali pociągami z ogniwami wodorowymi.
Pierwszy na świecie pociąg wodorowy został zaprojektowany i zbudowany w zakładach Alstom w Salzgitter w Niemczech, a poszycia nadwozia są produkowane w chorzowskiej fabryce koncernu – w której byliśmy w październiku 2020 roku. Konstrukcja wodorowego iLinta bazuje na sprawdzonym pociągu spalinowym rodziny Coradia Lint. Zastąpienie trakcji spalinowej technologią ogniw paliwowych umożliwia całkowicie czystą eksploatację pociągu z osiągami dorównującymi spalinowym zespołom trakcyjnym Coradia Lint. Oznacza to taką samą prędkość maksymalną wynoszącą 140 km/h oraz porównywalne przyspieszenie i skuteczność hamowania. Podobnie jak pojemność pasażerską do 300 pasażerów i zasięg do 1000 kilometrów na jednym tankowaniu, jak już wykazano podczas codziennej eksploatacji.
Tegoroczne Targi TRAKO to nie tylko europejskie święto kolei, ale przede wszystkim wyjątkowa okazja do osobistych spotkań. Chcemy przybliżyć naszym Klientom i Partnerom biznesowym kompleksową ofertę nowego Alstomu. Będzie to też unikalna szansa, by wsiąść do pierwszego na świecie pociągu wodorowego i nowoczesnej lokomotywy Traxx DC3. Alstom dysponuje wiedzą, środkami i zdolnościami produkcyjnymi, by realizować zamówienia na pociągi dużych prędkości, pociągi o napędzie wodorowym, tramwaje, pociągi metra czy systemy sterowania ruchem. Podczas targów chcemy pokazać, że większość rozwiązań dostępna jest na wyciągnięcie ręki – może zostać zaprojektowana i wyprodukowana właśnie w Polsce.
Wodorowa jednostka na TRAKO to nie lada gratka, chociaż za naszą zachodnią granicą testowane iLinty w regularnym ruchu były już w latach 2018-2020. Na tamtym rynku Alstom na sprzedanych już 41 takich pociągów.
Alstom wprowadził na polskie tory pierwsze pociągi dużych prędkości Pendolino oraz wdrożył pierwszy w Polsce Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) poziomu 2. Obecnie 20 pociągów Pendolino każdego dnia przemierza 21 tys. km, docierając do 34 polskich miast. Natomiast 100 nowoczesnych lokomotyw Traxx użytkowanych jest przez przewoźników pasażerskich i towarowych w całej Polsce. Ponadto piętrowe pociągi Twindexx eksploatowane są przez Koleje Mazowieckie, a niskopodłogowe tramwaje Flexity usprawniają transport miejski w Krakowie, Gdańsku i Łodzi. Wagony wyprodukowane przez Alstom stanowią 25% floty warszawskiego metra. Na większości głównych linii kolejowych w Polsce, a także na 1. oraz 2. linii Metra Warszawskiego oraz w 8 polskich miastach, użytkowane są systemy sterowania ruchem kolejowym zaprojektowane i wyprodukowane przez Alstom.
We Włoszech Alstom dostarczy 6 pociągów wyposażonych w ogniwa paliwowe do przetwarzania wodoru w energię elektryczną, z opcją na osiem kolejnych, dla FNM (Ferrovie Nord Milano), głównej grupy zajmującej się transportem i mobilnością w Lombardii. We Francji SNCF Voyageurs złożył zamówienie w firmie Alstom na pierwsze 12 pociągów elektryczno-wodorowych Regiolis.
Ponadto Coradia iLint przeszedł pomyślnie testy w Holandii i Austrii. Minionej jesieni pociąg wodorowy Coradia iLint, przez 3 miesiące jeździł w regularnych przewozach pasażerskich dla Austriackich Kolei Federalnych (ÖBB) na regionalnych liniach kolejowych w południowej części Dolnej Austrii, zastępując pociągi spalinowe.
Polska jest piątym co do wielkości producentem wodoru na świecie. Produkuje 14% wodoru wytwarzanego w Europie, który jest wykorzystywany głównie w procesach przemysłowych. Popyt na ten rodzaj paliwa stale rośnie i wodór może stać się opłacalnym, czystym oraz ogólnodostępnym źródłem energii. Polska ma szansę wykorzystać ten trend oraz opracować i wdrożyć własne rozwiązania technologiczne i przemysłowe, by następnie eksportować wodór do innych krajów np. do Niemiec, które jako pierwsze w Europie, wprowadziły technologię wodorową do użytku komercyjnego.