Głosami radnych samorządu województwa mazowieckiego zostało przyznane dofinansowanie – 45 mln zł – na powstanie linii kolejowej Kozienice – Dobieszyn. Decyzja zapadła podczas dzisiejszego posiedzenia sejmiku. Przyznana kwota, która stanowi ponad 90 proc. wkładu własnego Kozienic do programu Kolej Plus, będzie przekazywana etapami do 2028 r.
Projekt, który gmina Kozienice zgłosiła do programu Kolej Plus, zakłada budowę jednotorowej zelektryfikowanej linii kolejowej o długości 24 km, która połączyłaby miasto linią kolejową nr 8 Warszawa-Radom w Dobieszynie. Inwestycja ma kosztować 321 mln zł. Więcej pisaliśmy o tym tu.
–W całym województwie cztery projekty linii kolejowych zostały zakwalifikowane do programu Kolej Plus. Mimo że w przypadku linii do Kozienic nie jesteśmy partnerem projektu, chcemy wesprzeć i tę inwestycję niebagatelną kwotą 45 mln zł. To duża, rozwojowa szansa dla miasta i okolic –mówi Adam Struzik marszałek województwa mazowieckiego.
Współpraca samorządów
Wstępne studium zamówione przez gminę Kozienice zakłada wykorzystanie istniejących torów do Świerży Górnych i poprowadzenie i dalsze poprowadzenie ich przez Głowaczów i Miejską Dąbrowę do Dobieszyna. W ramach rządowego programu konieczne było także zadeklarowanie przez przewoźnika kolejowego min. 4 par pociągów na dobę przez 5 lat. Deklarację złożył zarząd województwa, który odpowiada za spółkę Koleje Mazowieckie.
To ogromne przedsięwzięcie, niezwykle ważne dla mieszkańców południowej części województwa. Koszt całkowity szacowany jest na ponad 320 mln zł. Jednak, aby inwestycja ruszyła potrzebny jest wkład własny, który w ponad 90 proc. zostanie pokryty ze środków budżetu województwa. To niemała kwota. Mówimy bowiem o 45 mln zł – dodaje Rafał Rajkowski, wicemarszałek województwa mazowieckiego.
Decyzję o przekazaniu środków radni podjęli zaledwie dzień po tym, jak w Kozienicach odbyło się posiedzenie sejmikowej komisji rozwoju gospodarczego, infrastruktury i przeciwdziałania bezrobociu. Jak mówiła przewodnicząca komisji Anna Brzezińska, inwestycja pokazuje prawdziwą wartość współpracy między samorządami.
– Dla mieszkańców to olbrzymia szansa na rozwój gospodarczy i społeczny terenów w całym przebiegu torów kolejowych oraz uzupełnienie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. To olbrzymi sukces współpracy zarządu województwa mazowieckiego z samorządami. Trzymam kciuki za realizację tego projektu – dodała Anna Brzezińska.
4 inwestycje z Mazowsza w programie Kolej Plus
Podczas posiedzenia sejmiku radni przyznali także dofinansowanie wkładu własnego dla projektu linii Zegrze-Przasnysz, którego liderem jest gmina Serock, a partnerami 18 samorządów z Mazowsza, w tym samorząd województwa. Ta inwestycja na wkład własny otrzymała 24,5 mln zł z budżetu województwa.
Do realizacji w ramach programu Kolej Plus z Mazowsza zostały zakwalifikowane także dwa inne projekty. To linia Siedlce–Sokołów Podlaski (samorząd województwa jest liderem projektu, a kwota z budżetu Mazowsza na ten cel to niemal 48 mln zł) oraz Małkinia–Ostrów Mazowiecka (projekt zgłoszony samodzielnie przez samorząd województwa, środki przeznaczone na wkład własny to ok. 44,5 mln zł).