NaKolei.pl MediotekaDawniej na kolei 30 lat kolei dużych prędkości w Niemczech

30 lat kolei dużych prędkości w Niemczech

Redakcja
Prezentacja ICE 1 w fabryce Krauss Maffei. Fot. Siemens Mobility

Trzydzieści lat temu, 29 maja 1991 roku, na stacji Kassel-Wilhelmshöhe zaprezentowano sześć pociągów ICE pierwszej generacji. Kilka dni później odbyły się pierwsze w historii Niemiec regularne przejazdy pociągami dużych prędkości

Jutro minie 30 lat od kiedy na stacji Kassel-Wilhelmshöhe zaprezentowano ICE pierwszej generacji. Sama prezentacja miała miejsce równolegle z otwarciem stacji Kassel-Wilhelmshöhe, w trakcie którego odbyło się symboliczne wręczenia klucza z wygrawerowanym ICE. Wtedy też odbyto przejazdy prezentacyjne na trasie Kassel – Fulda. Impreza cieszyła się tak dużym zainteresowaniem, że zabezpieczało ją kilkuset policjantów.

Regularne kursy rozpoczęły się 2 czerwca 1991 roku, tym samym oficjalnie inaugurując służbę pociągów KDP w Niemczech. Pociągi kursowały na nowych trasach Hanower – Wurzburg i Mannheim – Stuttgart. Tym samym skracając czas podróży w ciągu północ-południe nawet o dwie godziny.

W następnych latach rodzina ICE była dalej rozwijana i poszerzana, bo już kolejna generacja, ICE 2 zadebiutowała w 1996 roku, a ICE 3 w 2000 roku. Zarówno ICE 1, jak i ICE 2 zostały opracowane i zbudowane wyłącznie przy udziale Siemensa, natomiast ICE 3 był już kompletnym opracowaniem niemieckiej firmy. Był to również pierwszy pociąg KDP, który obsługiwał połączenia transgraniczne do Holandii, Francji i Belgii. Jednostki te jeździły pod napięciem 15 kV 16,7 Hz, 25 Kv 50Hz, 1,5 kV oraz 3 Kv. ICE 3 był pierwszym niemieckim pociągiem, który przebił barierę 300 km/h. Siemens podawał, że prędkość konstrukcyjna to 330 km/h, chociaż 3 września 2001 roku podczas testów EZT rozpędził się do 368 km/h.

ICE kolejnej, czwartej generacji został wyprodukowany i testowany dopiero w 2016 roku. Nowe jednostki dla Deutsche Bahn dzięki elastycznym konfiguracjom i dużej przestrzeni wewnętrznej (918 miejsc  w 13-członowym EZT), stały się nowym kręgosłupem niemieckiego systemu dalekobieżnego. Pociągi kursują z prędkością 250 km/h (w przyszłości ma to być do 265 km/h). Zamówienie DB na ICE4 było największym w historii Siemens Mobility. W dalszym ciągu trwają dostawy ICE 4, średnio co trzy tygodnie do floty DB trafia kolejny EZT. Do 2024 roku Siemens Mobility ma dostarczyć łącznie 137 pociągów ICE 4.

Ciekawostki o ICE:

  • Konstrukcja ICE 3 (seria 407) składa się z około 5800 komponentów dostarczanych łącznie przez 320 dostawców. To około 40 tys. części, ponad 320 kilometrów kabli i 18 kilometrów spawów na jednym EZT, a także ponad 630 dokumentów testowych – ponad 30 tys. stron.
  • Według Siemens Mobility, żywotność jednostki przekracza 30 lat. Przykładowo, ICE1 o numerach 158 został oddany do użytku w czerwcu 1991 roku. Od tego czasu ma przejechanych około 15 milionów kilometrów.
  • ICE w około 95% nadaje się do recyklingu.

Fot. Siemens Mobility

Montaż ICE w fabryce Krauss-Maffei

Podczas prezentacji ICE 4. Fot. Siemens Mobility

Podczas prezentacji ICE 4. Fot. Siemens Mobility

Wszystkie cztery generacje. Od ICE 1 po lewej do ICE 4 po prawej. Fot. Siemens Mobility

Skomentuj ten artykuł

 

 

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności