NaKolei.pl WiadomościTransport miejski 120 lat temu odbył się pierwszy przejazd tramwaju elektrycznego w Krakowie

120 lat temu odbył się pierwszy przejazd tramwaju elektrycznego w Krakowie

Redakcja
Fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe

Wczoraj minęło dokładnie 120 lat od pierwszego przejazdu wąskotorowego elektrycznego tramwaju w Krakowie. Był to przełom w Krakowie, który zapoczątkował koniec korzystania z tzw. „tramwajów konnych”.

16 marca 2021 roku minęło dokładnie 120 lat od pierwszego przejazdu elektrycznego tramwaju w Krakowie. Chociaż pierwszy elektryczny wąskotorowy  tramwaj się nie zachował to w kolekcji historycznych pojazdów, MPK Kraków posiada najstarszy zachowany krakowski normalnotorowy wagon SN1, popularnie nazywanym „Gracówką”, który pochodzi z 1912 roku. 

Jak można przeczytać w relacjach prasowych z tego okresu, ówczesny prezydent miasta Krakowa Józef Friedlein 16 marca 1901 roku punktualnie o godzinie 9.00 rano zaprosił na otwarcie linii całą Radę Miasta oraz wielu gości – opowiada Jacek Kołodziej, kierownik Stacji Obsługi i Remontów MPK SA, autor książek o historii krakowskiej komunikacji.

Następnego dnia, czyli 17 marca 1901 roku już od godziny 11.00 pierwszy tramwaj elektryczny został udostępniony wszystkim mieszkańcom Krakowa. Zainteresowanie kursującymi wagonami było bardzo duże.

W pojazdach panował ogromny ścisk. Na wielu przystankach nie można było wsiąść do wagonów. Nie tylko tramwaj budził zainteresowanie, ale również jego wyposażenie, czyli lampy elektryczne, które na początku XX w. w Krakowie nie były jeszcze powszechnie stosowane – dodaje Jacek Kołodziej.

Warto pamiętać, że uruchomienie w marcu 1901 roku tramwaju elektrycznego w Krakowie zbiegło się z ważnym wydarzeniem kulturalnym – premierą sztuki „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego w Teatrze im. J. Słowackiego (wówczas Teatr Miejski). Premiera miała miejsce o godzinie 19.00 tego samego dnia, w którym pierwszy raz na ulice miasta wyjechał   tramwaj elektryczny czyli 16 marca 1901 roku.

Początkowo elektryfikacja wzbudzała negatywne odczucia wśród niektórych mieszkańców miasta, zwracających uwagę na stosunkowo wysoką prędkość jaką rozwijały wąskotorowe tramwaje elektryczne.

Gmina będzie musiała najrychlej wybudować nowy szpital i nowy zakład dla umysłowo chorych. Szpital dla uszkodzonych i poranionych przez tramwaj, drugi zaś zakład dla mieszkańców ulic, którymi tramwaj jeździ i dla tych, co tramwajem jeżdżą, bo ci niechybnie skutkiem dzwonków tramwajowych zwariować muszą” – relacjonowało w 1901 r. pismo „Naprzód”

W 1901 roku miało również miejsce otwarcie pierwszego odcinka, obecnie najdłuższej podwieszanej linii kolejowej na świecie – więcej informacji.

Skomentuj ten artykuł

 

 

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności