Kolej jest dla ludzi Prawo i przetargi Przewozy pasażerskie Tabor Wiadomości

Zakończyła się modernizacja 90 wagonów do standardu 174A

Zakończyła się modernizacja 90 wagonów do standardu 174A Fot. PKP Intercity

Jak dowiedział się portal NaKolei.pl zakończyła się modernizacja wszystkich 90 zakontraktowanych wagonów PKP Intercity do standardu 174A.

Podstawowe zamówienie obejmowało 60 jednostek, opcja zaś kolejnych 30. Dzięki temu od początku 2020 roku do dyspozycji pasażerów są wszystkie zakontraktowane wagony, które znacznie podniosły komfort ich podróżowania.

Modernizacja zgodnie z umową

Umowa na wykonanie modernizacji została podpisana w listopadzie 2017 roku. A to oznacza, że na wykonanie prac Fabryka Pojazdów Szynowych potrzebowała nieco ponad dwa lata. To dobry wynik. Wagony były wprowadzane do ruchu etapami. Pierwsze wyjechały na trasy już w grudniu 2018 roku.

Wartość całego zamówienia z opcją to ok. 410 mln zł brutto. Obejmowało ono nie tylko modernizacje wagonów, ale również wykonanie napraw okresowych poziomu P3. Do standardu 174A zostały przebudowane należące do PKP Intercity jednostki 111A. Warto zauważyć, że pierwsze wagony przeszły już w zakładach Fabryki Pojazdów Szynowych naprawy właśnie poziomu P3. Kolejne będą realizowane sukcesywnie.

O wagonach 174A

Wagony 174A po modernizacji są przedziałowymi pojazdami 2 klasy. Zostały wyposażone w wygodne fotele, gniazdka do ładowania małej elektroniki, klimatyzację, elektroniczny systemem informacji pasażerskiej oraz z toalety z zamkniętym obiegiem. Ponadto w wagonach zainstalowane zostały wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu. Komfort jazdy oraz ciszę wewnątrz wagonu zapewnia zabudowa nowoczesnych wózków.

Na jakie trasy?

Zmodernizowane wagony 174A można spotkać w składach obsługujących ważne ciągi komunikacyjne w siatce PKP Intercity. Są to m.in. trasy: Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok, Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – Białystok,  Kraków/Lublin– Katowice – Wrocław – Zielona Góra –Szczecin – Świnoujście, Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wlkp. oraz Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wlkp./Zielona Góra. Z uwagi na fakt, że niektóre pociągi przemierzają niemalże całą Polskę ważne jest zapewnienie odpowiedniego komfortu dla korzystających z nich pasażerów. Jednym z elementów podniesienia standardu podróżowania jest włączenie do ruchu właśnie zmodernizowanych wagonów.

Dalsze modernizacje

PKP Intercity nie poprzestają na 90 wagonach 174A. W ostatnich tygodniach 2019 roku ogłosiły dwa przetargi, obejmujące łącznie modernizację 215 kolejnych wagonów. Pierwszy z nich obejmuje 90 wagonów typu 141A/111A (więcej w artykule), drugi zaś 125 wagonów 111A-20 (rozwinięcie tutaj). Wszystkie wagony, po zakończeniu prac, będą zapewniały standard zbliżony do znanego już z jednostek 174A. Zostaną więc wyposażone w klimatyzację, informację pasażerską, WI-Fi czy nowoczesne fotele.

Modernizacje wagonów to jeden z elementów największego w historii PKP Intercity programu inwestycyjnego „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”.