NaKolei.pl WiadomościKonferencje i spotkania Za nami VII Kongres Rozwoju Transportu. „Każda edycja Kongresu wyznacza kierunki rozwoju transportu”

Za nami VII Kongres Rozwoju Transportu. „Każda edycja Kongresu wyznacza kierunki rozwoju transportu”

Redakcja
Fot. Piotr Gilarski

W dniach 29-30 czerwca w Łodzi odbywał się VII Kongres Rozwoju Transportu, którego myślą przewodnią była „Kolej w obliczu nowych wyzwań”. Pierwszy dzień to wizyty studyjne, drugi zaś to pięć paneli, podczas których dyskutowano o przyszłości transportu w kontekście aktualnej sytuacji gospodarczej, na którą nie bez wpływu pozostaje pandemia koronawirusa.

Tradycyjnie już Kongres stał się doskonałą okazją do wymiany poglądów i rozmów na – jak sama nazwa wskazuje – rozwoju transportu. Wizyty studyjne pozwoliły natomiast jego uczestnikom na przyjrzenie się z bliska zapleczom technicznym,  którym serwisowane są pociągi PKP Intercity oraz Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, a także wizyty na budowie tunelu średnicowego w Łodzi.

Tegoroczna edycja Kongresu była zatem o tyle wyjątkowa, że po rocznej przerwie spowodowanej pandemią koronawirusa, dała możliwość bezpośredniego spotkania branży transportowej. Jednocześnie zbiegła się ona z 10-leciem branżowego portalu NaKolei.pl.

Każda edycja Kongresu wyznacza kierunki rozwoju transportu – powiedział w słowie wstępnym Czesław Warsewicz, przewodniczący Rady Klastra Luxtorpeda 2.0. Przypomniał, że podczas poprzednich edycji tego wydarzenia grono ekspertów dyskutowało m.in. o infrastrukturze, taborze czy początkach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tegoroczne wydarzenie poświęcone zostało, co oczywiste, próbie znalezienia odpowiedzi na pytanie co po pandemii?

Kongres Rozwoju Transportu

Czesław Warsewicz podczas otwarcia VII edycji Kongresu Rozwoju Transportu

 

Tegoroczny Kongres odbywa się w czasie szczególnym – napisał w liście do uczestników Kongresu wicepremier Piotr Gliński. Przypomniał jednocześnie, że koronawirus dotknął w sposób szczególny przedsiębiorstwa zajmujące się przewozem osób, ale także przewozy regionalne. Odnotowane przez nie spadki sięgały bowiem nawet 95%. Na szczęście wydaje się, że najgorsze jest już za nami, a pasażerowie wracają na kolej – wskazał wicepremier Piotr Gliński. Podkreślił również, że sporo miejsca poświęcono w agendzie Kongresu kolei nowej generacji. Zapewnił również, że rząd nie rezygnuje z realizacji wielkich projektów infrastrukturalnych, takich jak budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego, czy przekopu Mierzei Wiślanej.

Musimy mieć rozwinięty transport, na najwyższym światowym poziomie – powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała. Wskazał tu na porty morskie, terminal w Małaszewiczach, a także duże hubowe lotnisko – jako elementy determinujące ten rozwój. Rozwój transportu ma także wymiar społeczny. Wykluczenie ludności powodowane jest przede wszystkim brakiem dojazdu do szkoły, teatru czy lekarza. Realny poziom życia Polaków wykluczonych sprawia, że są oni obywatelami drugiej kategorii. Dobrze rozwinięty transport zbiorowy może sprawić, że będzie ich jak najmniej – podkreślił Marcin Horała.

Kongres Rozwoju Transportu

Fot. Piotr Gilarski

Jeszcze nigdy transport nie był tak istotną gałęzią gospodarki; najlepiej pokazała to pandemia koronawirusa – napisał w liście do uczestników Kongresu wiceminister aktywów państwowych Maciej Małecki. Świat znacząco zwolnił, a nawet stanął w miejscu. Z skutkami tego zjawiska będziemy zmagać się jeszcze przez długie lata. Podkreślił także, że stoimy przed wyzwaniem zwiększenia efektywności transport, przy jednoczesnym ograniczeniu jego wpływu na środowisko naturalne. Stąd też stoimy przed koniecznością  realizacji wielkich inwestycji, o rozmachu światowym – wskazał Maciej Małecki.

Europejski zielony ład pozwala nam przypuszczać, że kolej za kilka lat stanie się środkiem transportu pierwszego wyboru – napisał do uczestników Kongresu wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. Zaznaczył, że działania polskiego rządu wpisują się w tę politykę. Wskazał tu na takie programy jak: KPK, Kolej Plus, program dworcowy i przystankowy, które stanowią wielki impuls dla gospodarki, dzięki któremu kolej wraca na właściwe tory. Budowa tunelu średnicowego to jeden z przykładów inwestycji kolejowych, prowadzonych w Polsce.

Witając gości Kongresu wojewoda łódzki Tobiasz Bocheński wskazał, że ostatnie 30 lat to położenie akcentu na transport drogowy. Przed nami ogromny proces, związany z infrastrukturą kolejową. W Łodzi powstaje tunel kolejowy, który zmienia sposób myślenia o kolei nie tylko w województwie łódzkim, ale w całym kraju. Jesteśmy otwarci na wszelkie wnioski, płynące z Kongresu. Czekamy na nie – powiedział wojewoda.

Wojewoda Tobiasz Bocheński otwierający VII Kongres Rozwoju Transportu

Relacje z wizyt studyjnych i paneli, które odbyły się podczas VII Kongresu Rozwoju Transportu opublikujemy na łamach portalu NaKolei.pl w najbliższym czasie.

Dyrektor Biura Klastra „Luxtorpeda 2.0” Fot. Piotr Gilarski

 

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Rozumiem Polityka prywatności