1,K
Od 26 czerwca na trasie Kraków – Zakopane będą bezpośrednie wakacyjne połączenia dalekobieżne min. z Gdyni, Gdańska i z Warszawy oraz kursy regionalne. Prace na jednotorowej linii Chabówka – Zakopane oraz między Skawiną a Suchą Beskidzką zaplanowano tak, by podróże pociągiem były możliwe latem i zimą.
Nowymi torami będziemy podróżować ze Skawiny do Suchej Beskidzkiej oraz między Sieniawą a Nowym Targiem i Szaflarami. Podróżni łatwiej wsiądą do pociągów z nowych peronów w Lasku i w Nowym Targu. Letnie podróże kolejową zakopianką ułatwi również dodatkowy przystanek Radziszów Centrum, który od grudnia zwiększył mieszkańcom dostęp do kolei.
Podczas letnich wyjazdów na Podhale podróżni skorzystają także z efektów wcześniejszych prac. Do dyspozycji są wygodne stacje i przystanki: Rzozów, Radziszów, Wola Radziszowska, Podolany, Leńcze, Przytkowice, Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, Stronie, Stryszów. Wyższy poziom bezpieczeństwa pasażerów pociągów oraz aut, zapewnia blisko 60 zmodernizowanych przejazdów kolejowo-drogowych między Skawiną a Suchą Beskidzką.
Po wakacjach prace będą kontynuowane na linii Chabówka-Zakopane. Rozpocznie się także realizacja trzeciego odcinka między Suchą Beskidzką a Chabówką.
Skrócenie czasu podróżowania, zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa oraz dostępności do kolei, to najważniejsze cele inwestycji PLK na liniach do Zakopanego.
Na modernizację kolejowej „zakopianki”, w ramach projektu „Prace na liniach do Zakopanego nr 97, 98 ,99, na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane”, przeznaczono przeszło 1,1 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Roboty budowlane pomiędzy Skawiną a Suchą Beskidzką już się zakończyły. W grudniu PLK podpisały umowę z wykonawcą na realizację ostatniego odcinka, pomiędzy Suchą Beskidzką a Chabówką. Po fazie projektowej, w drugiej połowie roku ruszą roboty budowlane. Zakończenie wszystkich prac planowane jest w 2023 r.