8 kwietnia 2024 r., w Offenburgu, odbyło się wprowadzenie pierwszych w Niemczech hybrydowych pociągów akumulatorowych Mireo Plus B od Siemens Mobility. Projekt ten stanowi krok naprzód w regionalnym transporcie kolejowym, oferując pasażerom poprawę komfortu przy jednoczesnym zmniejszeniu wpływu na środowisko.
Rozpoczęcie kursowania na trasach
Cztery pociągi bateryjne rozpoczęły obsługę trasy z Offenburga do Oberkirch, zastępując starsze modele napędzane olejem napędowym. Planowane jest dalsze rozszerzenie ich użytkowania na inne trasy w regionie, zwiększając zasięg ekologicznych opcji transportu.
Albrecht Neumann, CEO Rolling Stock w Siemens Mobility, podkreślił znaczenie wprowadzenia tych pociągów dla ochrony klimatu i podziękował za współpracę z lokalnymi władzami i SWEG.
Charakterystyka pociągów Mireo Plus B
Pociągi Mireo Plus B charakteryzują się hybrydowym napędem akumulatorowym, umożliwiającym kursowanie bez emisji spalin. Są one wyposażone w system baterii litowo-jonowych, zapewniających zasięg do 120 kilometrów bez potrzeby doładowania. Dodatkowo, mogą być ładowane zarówno z sieci trakcyjnej, jak i za pomocą energii hamowania.
Winfried Hermann, minister transportu Badenia-Wirtembergia, wskazał na pionierską rolę regionu w adoptowaniu innowacyjnych rozwiązań technologicznych dla zrównoważonego transportu.
Wpływ na środowisko i komfort pasażerów
Pociągi oferują 120 miejsc siedzących, klimatyzację i przestronne obszary dla pasażerów, zwiększając standard podróży. Ich eksploatacja przyczyni się do redukcji zużycia oleju napędowego o około 1,8 miliona litrów rocznie, zmniejszając negatywny wpływ na środowisko.
Siemens Mobility został wybrany do realizacji projektu w konkursie ogłoszonym przez Badenię-Wirtembergię, co zaowocowało zakupem 27 pociągów i zaplanowaniem ich konserwacji przez najbliższe 30 lat w nowej zajezdni w Offenburgu.