Podczas sesji rady miasta Gorzowa Wlkp. 17 grudnia 2024 roku wicemarszałek województwa lubuskiego Sebastian Ciemnoczołowski przedstawił szczegóły działań mających na celu poprawę sytuacji na lubuskiej kolei. Wśród omawianych tematów znalazły się plany zakupu nowego taboru, współpraca z innymi przewoźnikami oraz pomysły na utworzenie samorządowej spółki transportowej. Celem tych działań jest zapewnienie mieszkańcom regionu sprawnego, komfortowego i ekologicznego transportu kolejowego.
Nowe szynobusy i optymalizacja połączeń
Wicemarszałek Ciemnoczołowski podkreślił, że jednym z kluczowych działań samorządu jest zakup i optymalne wykorzystanie nowego taboru. Dzięki pozyskanym szynobusom, które oferują większą pojemność i wygodniejsze warunki podróży, poprawi się komunikacja na ważnych trasach w regionie. Jak mówił wicemarszałek, jeden z nowych szynobusów już kursuje na trasie do Zbąszynka, a drugi najpóźniej na początku przyszłego roku trafi na linię 203, która łączy Gorzów Wlkp. z innymi miejscowościami.
Podejmujemy szereg bardzo istotnych, konkretnych działań na rzecz poprawy sytuacji na kolei – zaznaczył Ciemnoczołowski. Dodał również, że zmiany te będą miały wpływ na zwiększenie częstotliwości połączeń i skrócenie czasu podróży.
Zmiany w Polregio i współpraca z innymi przewoźnikami
Wicemarszałek Ciemnoczołowski omówił także działania podejmowane przez nowy zarząd Polregio, który ma na celu poprawę jakości usług. Jednak władze województwa liczą na konkretne efekty, szczególnie w zakresie poprawy punktualności i jakości obsługi pasażerów.
Kolejnym krokiem jest współpraca z innymi przewoźnikami, takimi jak Koleje Wielkopolskie, Koleje Dolnośląskie czy Arriva. Wicemarszałek zapowiedział, że rozmowy z tymi przewoźnikami mają na celu przejęcie części połączeń na terenie województwa lubuskiego. W chwili obecnej trwają analizy techniczne i czasowe dotyczące możliwości przejęcia i integracji połączeń z innymi przewoźnikami.
Plany utworzenia samorządowej spółki transportowej
Jednym z projektów samorządu województwa lubuskiego jest utworzenie własnej spółki transportowej. Jak zaznaczył wicemarszałek Ciemnoczołowski, proces ten jest skomplikowany i czasochłonny, jednak już teraz są dostępne wstępne koncepcje, biznesplany i projekty umów. Samorząd oczekuje, że decyzja o utworzeniu spółki zapadnie w pierwszym kwartale przyszłego roku, a jej funkcjonowanie ma być korzystne finansowo.
Prawnicy zakończyli pracę i przekazali nam koncepcję powstania spółki, biznesplan i projekt umowy, co musimy obecnie przeanalizować. Pierwsze informacje, które uzyskałem co do kosztów funkcjonowania takiej spółki, są bardzo optymistyczne. Jeżeli zgodzą się z tym także Zarząd Województwa i radni po analizie departamentu merytorycznego, to podejmiemy decyzję o wyłonieniu takiej spółki – myślę, że w pierwszym kwartale przyszłego roku.– mówił wicemarszałek.
Most kolejowy na Warcie i nowe połączenia międzymiastowe
Wicemarszałek Ciemnoczołowski przypomniał także o jednej z najważniejszych inwestycji w regionie – budowie nowego mostu kolejowego na Warcie. W 2027 roku ma zostać oddana do użytku nowa przeprawa kolejowa wraz z kładką pieszo-rowerową. Jest to projekt, na który mieszkańcy Gorzowa czekali od wielu lat.
Równocześnie, w odpowiedzi na potrzeby mieszkańców, samorząd województwa oraz PKP Intercity planują rozszerzenie oferty połączeń międzymiastowych. W 2026 roku Gorzów Wlkp. zyska bezpośrednie połączenie z Poznaniem przez Krzyż, a Intercity wprowadzi nowe, nowoczesne pociągi, które obsłużą tę trasę.
Podsumowanie
W odpowiedzi na rosnące potrzeby transportowe regionu, samorząd województwa lubuskiego podejmuje szereg działań mających na celu poprawę sytuacji na kolei. Zakup nowoczesnych szynobusów, współpraca z innymi przewoźnikami, plany utworzenia samorządowej spółki transportowej oraz inwestycje w infrastrukturę kolejową to tylko niektóre z inicjatyw, które mają zrewolucjonizować komunikację kolejową w regionie.