Kolej na świecie Tabor

Wodorowe pociągi pojadą po włoskich szlakach kolejowych

Wodorowe pociągi pojadą po włoskich szlakach kolejowych Fot. Twitter (ilustracyjne)

Włosi będą mieli szansę na wdrożenie do eksploatacji wodorowe pociągi. Co ciekawe prawdopodobne jest także uruchomienie nie tylko nowych, ale również przebudowanych składów. Ich produkcją ma zająć się Alstom wraz z firmą Snam, która jako jedna z pierwszych na świecie testuje metodę wtrysku 10% wodoru do sieci przesyłowej gazu ziemnego.

Podpisana przez obie firmy pięcioletnia umowa zakłada, że na jesieni br. zakończy się pierwsza faza studium wykonalności.  Dalej mowa przewiduje realizację – już na początku 2021 roku – projektów z zakresu mobilności kolejowej, w tym produkcji pociągów napędzanych wodorem oraz wykonania niezbędnej infrastruktury technologicznej wraz z usługami zarządzania i serwisowania.

Pierwsze składy już jeżdżą

To kolejny krok rozwoju technologii wodorowej na kolei. Warto przypomnieć, że Alstom oddał do eksploatacji Coradia iLint – pierwsze na świecie pociągi napędzane ogniwami wodorowymi, które od półtora roku z powodzeniem obsługują regionalną linię pasażerską w Niemczech.

Wodór ma być alternatywą dla dotychczas stosowanych w pociągach silników dieslowskich. Możliwość wykorzystywania tego paliwa dostrzegli już także polscy producenci, by przypomnieć, że nad możliwościami jego wykorzystania pracuje m.in. PESA. Za kilka lat mamy podróżować Linkiem napędzanym właśnie wodorem.

W ocenie światowych producentów taboru kolejowego w ciągu kliku lat wodór ma szansę stać się kluczowym paliwem w transporcie kolejowym.

Wodór jest konkurencyjny

To kolejny krok w kierunku dekarbonizacji transportu i rozwoju gospodarki wodorowej we Włoszech. Już za kilka lat pochodzący ze źródeł odnawialnych wodór stanie się konkurencyjny w stosunku do paliw kopalnych i odegra kluczową rolę w transformacji energetycznej, szczególnie w przemyśle, sektorze grzewczym i transporcie ciężkim. Będzie filarem Nowego Zielonego Ładu i inwestycji w rzeczywistości post-COVID. Snam inwestuje i wprowadza innowacje, które dostosują jego sieć do technologii wodorowej, aby przyczynić się do rozwoju nowych technologii i budowy włoskiego łańcucha dostaw. Nasz kraj może dołączyć do światowych liderów tego sektora, czerpiąc ogromne korzyści środowiskowe i gospodarcze – przekonuje Marco Alverà, Prezes spółki Snam.

Podobnego zdania jest również Michele Viale, Dyrektor Zarządzający Alstomu na Włochy i Szwajcarię.

Wierzymy w wodór. Dlatego podpisaliśmy umowę partnerską ze Snam. Coradia iLint, pierwszy na świecie pociąg wodorowy, już obsługuje linię pasażerską między miastami Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde i Buxtehudehe w Niemczech. Mamy nadzieję, że pociągi wodorowe Coradia iLint wkrótce staną się rzeczywistością także we Włoszech. Dzięki współpracy z takimi partnerami jak Snam będziemy mogli odpowiedzieć na rynkowe zapotrzebowanie, oferując w pełni kompleksowe rozwiązania – dodaje.

Autobusy wodorowe z Polski

Warto dodać, że wodór już teraz z powodzeniem wykorzystywany jest w transporcie autobusowym. Pojazdy zasilane tym paliwem produkowane są także w Polsce. Dość powiedzieć, że trwają europejskie testy hybrydowego Solarisa Urbino 12. Na początku czerwca pojazd trafił do Wiednia. Od jego premiery w czerwcu ubiegłego roku Solaris otrzymał zamówienia na łącznie 57 pojazdów z Niderlandów, Niemiec oraz Włoch. Pierwsze pojazdy jeszcze w tym roku zostaną dostarczone do Bolzano, Kolonii oraz Wuppertal.

Patrząc na rozwiązania stosowane przez Solarisa w produkcji autobusów zasilanych wodorem wyraźnie widać, że jest to technologia przyjazna środowisku. Jedynymi “produktami ubocznymi” eksploatacji Urbino 12 hydrogen są ciepło i para wodna, czyniąc pojazd jednym z najbardziej ekologicznych, dostępnych na rynku. Podobnie może być również w przypadku pojazdów kolejowych. Stąd – jak się wydaje – postawienie na wodór jest dobrym rozwiązaniem i jednocześnie doskonałą alternatywą dla klasycznych diesli, od których trzeba odchodzić. Zwłaszcza, że zainteresowanie takimi pojazdami zgłaszają kolejne kraje, w tym Polska.