NaKolei.pl WiadomościKonferencje i spotkania Wodór wjeżdża na kolej. Co, jak i ile będzie to kosztować? Już 27 maja ważna konferencja

Wodór wjeżdża na kolej. Co, jak i ile będzie to kosztować? Już 27 maja ważna konferencja

Redakcja
Mat. Pesa Bydgoszcz

Dążenie do nisko i zeroemisyjności wymaga inwestycji w rozwój technologii. Kolej czeka przełom, gdzie spalinowe pociągi będą wypierane przez te z alternatywnymi technologiami. Wśród nich szczytuje wodór. 

Wykorzystanie wodoru na kolei jest już faktem. U naszych zachodnich sąsiadów jeżdżą już pierwsze pociągi wodorowe, a zainteresowanie nimi deklarują kolejni klienci. Jest to związane z dążeniem do zeroemisyjności kolei, a to w konsekwencji oznacza, że w dalszej przyszłości jednostki spalinowe byłyby zastąpione pociągami zasilane alternatywnym źródłem energii – obecnie największym zainteresowaniem właśnie cieszy się wodór. Już teraz Alstom ma gotowego wodorowego iLinta, Siemens Mobility niedawno zaprezentował wraz z DB swój wodorowy pociąg, a Pesa Bydgoszcz wkrótce będzie mieć jeżdżącą wodorową lokomotywę manewrową. Co więcej, polski producent pracuje nad swoim wodorowym pociągiem pasażerskim.

Wprowadzenie i zastosowanie nowych technologii może budzić wiele wątpliwości, a tym samym ogrom pytań. W opinii publicznej pojawiają się pytania, czy zastosowanie wodoru na kolei jest bezpieczne?Ponadto, potencjalnych klientów interesują realne koszty związane z wprowadzeniem wodoru na kolei. Na tę kwotę nie składa się wyłącznie koszt zakupu taboru, ale także samego wodoru i utrzymania nowej technologii. Trzeba wskazać, że wprowadzenie pociągów wodorowych w Polsce będzie wiązać się chociażby z przygotowaniem legislacyjnym oraz budową infrastruktury do tankowania.

To właśnie m.in. te kluczowe zagadnienia zostaną poruszone podczas Konferencji „Technologie wodorowe w projektach transportowych współfinansowanych ze środków unijnych”, która odbędzie się już 27 maja w Warszawie.

Rejestracja i więcej informacji o wydarzeniu TUTAJ.

Założenia konferencji

Podczas konferencji odbędą się 3 sesje prezentacyjne. Część prelekcyjną rozpocznie przedstawienie wpływu dofinansowań unijnych na park taborowy polskich przewoźników kolejowych.

Pierwsza sesja

Dalsze wystąpienie zostanie poświęcone problematyce relacji między technologią wodorową w szeroko pojętym transporcie publicznym a prawem krajowym i unijnym. Pierwszą sesję prezentacji zakończy przedstawienie zagadnienia dofinansowania i realizacji projektów wodorowych w oparciu o studium przypadku.

Druga sesja

Temat bezpieczeństwa, dostępności i efektywności, tj. kluczowych informacji o wodorze rozumianym jako paliwo alternatywne dla transportu publicznego wprowadzi uczestników do kolejnej, drugiej sesji prezentacji. Następnie przedstawiona zostanie analiza porównawcza dotycząca pojazdów wodorowych oraz pojazdów konwencjonalnych. Sesję drugą zakończy poruszenie problematyki obecnego statusu szeroko pojętej infrastruktury tankowania.

Trzecia sesja

Trzecia sesja prezentacji skoncentruje się na refleksji dotyczącej oczekiwań, dylematów i zagrożeń związanych z zastosowaniem wodoru w transporcie publicznym, jak również analizie potencjału rynku na technologie wodorowe w transporcie kolejowym.

Panel dyskusyjny na zakończenie

Konferencję zwieńczy panel dyskusyjny na temat stanu gotowości do realizacji wodorowych projektów transportowych, w którym głos zabiorą zarówno przedstawiciele przewoźników kolejowych, jak i producentów taboru.

 

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności