NaKolei.pl WiadomościInfrastruktura W Rzeszowie powstaje zaplecze techniczne dla Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej

W Rzeszowie powstaje zaplecze techniczne dla Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej

MM
fot. UMWP

W Rzeszowie, na terenie stacji Staroniwa, powstaje hala serwisowo-utrzymaniowo-naprawcza wraz z budową układu torowego czyli bocznicą, stacją paliw i myjnią kolejową. Otwarcie hali, która będzie zapleczem technicznym dla Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, zaplanowane jest na wrzesień 2023 roku.

Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna została uruchomiona w styczniu 2021 r. Na początku pociągi kursowały na trzech liniach: Rzeszów – Dębica – Rzeszów, Rzeszów – Przeworsk – Rzeszów oraz w niepełnym wymiarze na linii Rzeszów – Strzyżów – Rzeszów. Od stycznia 2022 roku PKA zaczęła kursować w relacji Rzeszów – Kolbuszowa – Rzeszów.

Teraz przyszedł czas na zbudowanie zaplecza technicznego dla pojazdów PKA. Hala znajdować się będzie na terenie stacji Rzeszów-Staroniowa. Jej powierzchnia zabudowy wyniesie 5 726 m2, a kubatura: 55 103,55 m3. Całkowita długość budowanych dla potrzeb zaplecza wyniesie ok. 8,3 km. Przy hali zostanie wybudowana myjnia dla obsługi pojazdów szynowych oraz niezbędne stanowiska dla należytego utrzymania stanu technicznego  i czystości pojazdów szynowych.

Hala, pod którą kamień węgielny dziś wbudowujemy, ma ogromne znaczenie dla projektu, który jest tak ważny dla systemu komunikacyjnego miasta Rzeszowa i aglomeracji rzeszowskiej, wraz z szerszym oddziaływaniem na całą komunikację regionu, w kontekście codziennych przyjazdów i wjazdów ze stolicy Podkarpacia, szczególnie dla tych, którzy tu dojeżdżają do pracy. Choć Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna jest nowym projektem to już widzimy jej sukces, bo jest ona projektem dynamicznym, który rozwija się zgodnie z oczekiwaniami pasażerów – mówił Władysław Ortyl, Marszałek Województwa Podkarpackiego.

Projekt PKA realizowany jest  przez województwo podkarpackie a jego łączny koszt wynosi ponad 756 mln złotych. Z czego aż 393 mln złotych z tej kwoty finansowana jest z budżetu Podkarpacia.

Koszt budowy zaplecza technicznego na stacji Rzeszów-Staroniwa to blisko 140,7 mln zł,   z czego ponad 86 mln zł pochodzi z budżetu województwa podkarpackiego. Inwestycja została dofinansowana w wysokości 48,2 mln zł Funduszy Europejskich z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wykonawcą budowy jest konsorcjum firm: Inżynieria Rzeszów S.A. oraz Przedsiębiorstwo „AGAT” S.A.

Do budowy hali dołożyły się także samorządy Rzeszowa i Łańcuta. Dotacja ze strony Rzeszowa wyniosła w 2021 roku 375 tys. zł, natomiast w 2022 rok około 5,4 mln zł. Z kolei wkład finansowy ze strony Łańcuta wyniesie około 794 tys. zł w 2022 i 2023 roku.

Kolej przeżywa renesans w wielu miejscach Europy, niezwykle radujący jest ten fakt,  że renesans przeżywa także w naszym kraju i regionie. Dziękuję samorządowi województwa za to, że inwestuje w kolej, bo ta inwestycja czyni z Rzeszowa aglomeracją europejską, która może poszczycić się tego typu rozwiązaniem kolejowym – mówił prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek

Nowobudowane zaplecze techniczne wzmocni i polepszy jakość usług przewozów pasażerskich w obszarze aglomeracji rzeszowskiej. Funkcjonowanie hali przełoży się także  na skrócenie czasu obsługi utrzymaniowo-naprawczej pociągów. Wszystko to będzie miało wpływ na poprawę jakości i zwiększenie dostępności transportu kolejowego w ruchu aglomeracyjnym, co realnie może zwiększyć zainteresowanie tym środkiem transportu wśród mieszkańców Podkarpacia. Planowane działania mają prowadzić do ograniczenia ruchu samochodowego w centrum aglomeracji, poprawy jej spójności terytorialnej i gospodarczej oraz dostępności do regionalnych ośrodków miejskich. Działania te będą skutkowały także ograniczeniem negatywnego wpływu transportu samochodowego na środowisko.

Cieszy nas to, że inwestycja w PKA pozwoli ograniczyć ruch kołowy na rzecz ruchu kolejowego. Pamiętam nasze pierwsze spotkanie w Warszawie z panią wicemarszałek Ewą Draus i rozmawiając o projekcie wydawało nam się, że jest zbyt krótki czas, aby tak duży projekt zrealizować. A tymczasem ten projekt już jest i może służyć mieszkańcom. Bardzo się cieszę, że możemy mieć w nim swój udział – mówił na placu budowy hali Przemysław Babczyński Pełnomocnik Zarządu ds. Obrotu i Zarządzania Nieruchomościami PKP S.A.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności