Przewozy towarowe
Partnerzy działu

Przewozy towarowe

Przewozy towarowe · aktualności · statystyki · PKP Cargo· przewoźnicy. Na portalu NaKolei.pl publikujemy najnowsze informacje związane z: Przewozy towarowe.

W Polsce powstał innowacyjny wagon towarowy

W Polsce powstał innowacyjny wagon towarowy Fot. DB Cargo Polska

W rybnickim zakładzie taboru kolejowego, należącym do DB CARGO Polska, wyprodukowany został prototyp innowacyjnego wagonu towarowego, z modułową konstrukcją ramy i wymiennymi pudłami. To unikalna konstrukcja i jedyny tego rodzaju, najnowocześniejszy wagon w Europie.

Projekt m2, bo o nim mowa, realizowany jest w ramach współpracy grupy DB Cargo z firmą VTG, właścicielem floty taboru kolejowego na wynajem. Jak podają autorzy celem projektu jest opracowanie i komercyjne wdrożenie nowych rodzajów wagonów towarowych, których konstrukcja pozwala, w prosty i ekonomiczny sposób, dostosować tabor do różnych rodzajów ładunków, a tym samym do indywidualnych potrzeb klienta.

Wagony m2 łączą w sobie wielofunkcyjność i modułowość, zaś konstrukcja wagonu może być dostosowywana do aktualnych wymagań. Długość ramy oraz rodzaj zabudowy mogą być każdorazowo dobierane indywidualnie, zgodnie z wymaganiami klienta. Zapewnia to nadawcom ładunków dostosowane do ich potrzeb rozwiązania transportowe, a przewoźnikom możliwość szybkiej reakcji na pojawiające się oczekiwania klientów.

Ręczne spawanie

Prototypy wagonów m2 w całości spawane były ręcznie, metodą łukową w osłonie gazów aktywnych. Do tego celu zastosowano nowatorską technologię spawalniczą umożliwiającą wykonanie złączy o grubości przekraczającej 24mm. Opracowano cztery nowe technologie spawalnicze, pozwalające na spawanie stali o podwyższonej granicy plastyczności. Do projektu wyselekcjonowano wąską grupę spawaczy, o najwyższych umiejętnościach potwierdzonych próbą roboczą złącza. Cięcie i prefabrykacja elementów składowych konstrukcji wykonywane były przy pomocy wiązki lasera, metodą cięcia plazmowego oraz cięcia wodnego.

Pierwsze testy

Aktualnie wagony poddawane są testom w terenie. Zakończone zostały już testy hamulców pod różnymi obciążeniami. Wykonano także pierwsze testy dynamiczne. Następnym krokiem są testy hałasu i testy obciążenia statycznego.

Rybnik wybrany nie przez przypadek

Warto podkreślić, że rybnicki zakład taboru kolejowego został wybrany na wykonawcę wagonów m2 nie przez przypadek. Wpływ na to miało doskonałe zaplecze techniczne, dobra lokalizacja oraz wysokie kompetencje i umiejętności, potwierdzone wieloletnim doświadczeniem w zakresie modernizacji i remontów wagonów z Niemiec, czy realizacją nietypowych projektów jak modernizacja wagonów platform serii Snps 468.