Strona główna » Wiadomości » Kolej jest dla ludzi » ,,UTK jest przyjazny klientom” – Urząd Transportu Kolejowego podsumowuje 2017 rok

,,UTK jest przyjazny klientom” – Urząd Transportu Kolejowego podsumowuje 2017 rok

Redakcja

Jaką ocenę po minionym 2017 roku może sobie wystawić Urząd Transportu Kolejowego? UTK podsumowuje ubiegły rok na kolei. A w tym czasie na rzecz podróżnych i użytkowników kolei zdziałano naprawdę dużo dobrego.

W 2017 roku powstała m.in. nowa Lista Prezesa UTK – czyli krajowe wymagania techniczne. Prezes UTK wydał pierwszą decyzję przyznającą otwarty dostęp w ruchu międzynarodowym. UTK w swoich działaniach kieruje się przede wszystkim zasadą, by eliminować zagrożenie bezpieczeństwa na kolei. W ramach projektu ,,Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym” (powstanie 2016 rok) zainicjowano Deklarację (170 sygnatariuszy i zgłoszenie 50 projektów w II edycji) i Konkurs Kultury Bezpieczeństwa w transporcie kolejowym.

Co jeszcze zdziałał Urząd?
  • powołano Zespół ds. zgodności z typem wyrobów,
  • opracowana została dokumentacja dla projektu e-bezpieczeństwo,
  • dalsza współpraca z Państwową Komisją Badania Wypadków Kolejowych,
  • UTK wydał pierwszy poradnik dla komisji obejmujący tematykę oględzin, badań, pomiarów torów, rozjazdów i skrzyżowań torów po zaistniałych zdarzeniach,
  • działania w zakresie Zespołu ds. monitorowania poziomu bezpieczeństwa sektora kolejowego w Polsce,
  • kontynuacja audytowego modelu nadzoru.
  • pomoc UTK dla przedsiębiorców w ramach przygotowania do wdrożenia zmian związanych z nowelizacją ustawy o transporcie kolejowym,
  • wdrożenie  Systemu Obsługi Licencji Maszynisty (SOLM),
  • rejestr obiektów infrastruktury usługowej (ROIU),
  • wydano 35 decyzje w sprawie przyznania otwartego dostępu, w tym m.in. dla Leo Express,
  • w ramach bezpłatnych szkoleń ,,Akademii UTK” w spotkaniach w 2017 roku wzięło udział 1400 osób (przedstawicieli branży kolejowej),
  • powołanie Rzecznika Praw Pasażera Kolei (blisko 150 postępowań, ponad 120 załatwiono polubownie, z czego większość pozytywnie dla klientów),
  • rozpoczęto prace nad jednolitym standardem dostępności kolei (Rada Ekspertów oraz Zespół Zadaniowy do spraw osób o ograniczonej możliwości poruszania się).

UTK działa na rzecz ułatwienia funkcjonowania osób niepełnosprawnych nie tylko w podróżowaniu koleją, ale i w życiu społecznym i zawodowym. W Urzędzie zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami przekracza 6 procent.

Więcej informacji na temat powyższych działań Urzędu oraz innych, które zrealizowano w 2017 roku, znajdą Państwo na stronie: https://www.utk.gov.pl/pl/aktualnosci/13807,UTK-otwarty-na-klienta-Podsumowanie-roku-2017.html

Odsyłamy również do filmu opublikowanego przez Urząd pod linkiem: https://www.utk.gov.pl/ftp/filmy/podsumowanie_2017.mp4

 

Podobne artykuły