Strona główna » Wiadomości » UTK o alercie bezpieczeństwa po wypadku w tunelu św. Gotarda

UTK o alercie bezpieczeństwa po wypadku w tunelu św. Gotarda

Redakcja
Fot. SBB

Urząd Transportu Kolejowego poinformował o aktualizacji alertu bezpieczeństwa w sprawie wadliwych kół, które były przyczyną wypadku pociągu w tunelu św. Gotarda w marcu 2024 roku.

 

UTK przekazał aktualizację alertu bezpieczeństwa, który ogłosił szwajcarski, krajowy organ ds. bezpieczeństwa (NSA).

Zespół Zadaniowy Joint Network Secretariat (JNS) przeanalizował zgłoszenia pęknięć kół zarejestrowanych w systemie SAIT. Wstępne ustalenia JNS wskazują, że szczegółowe badania obejmą pęknięte lub uszkodzone koła typów BA 303 (w tym RI 101, o zbliżonej konstrukcji) oraz BA 004. W miarę możliwości analizie zostaną poddane również całe pojazdy. Wyniki tych badań mogą skutkować modyfikacją dotychczasowych „środków kontroli ryzyka 2024” oraz rozszerzeniem ich zakresu na inne typy

UTK przekazał zalecenia Szwajcarów dla użytkowników kół kolejowych wspomnianych typów. Takich kół używa wielu przewoźników w Europie.

  • posiadacze, podmioty odpowiedzialne za utrzymanie (ECM) i przewoźnicy korzystający z kół typów BA004, Db-004sa, BA390, RI025, R32 oraz BA304 powinni niezwłocznie stosować się do środków kontroli ryzyka JNS 2024;
  • podczas czynności utrzymaniowych oraz w trakcie eksploatacji należy zwracać szczególną uwagę na potencjalne pęknięcia obręczy lub tarczy koła;
  • wszystkie podmioty są zobligowane do stosowania środków kontroli ryzyka, które mają zminimalizować ryzyko blokowania hamulców oraz przeciążenia termicznego kół. Zgodnie z procedurą JNS „Consequences of unintended brake applications with LL blocks” z marca 2024 r.

Nowe przypadki pęknięć lub uszkodzeń kół, niezależnie od ich typu, przewoźnicy zgłaszają  na stronie internetowej europejskiej agencji ERA. W tym celu ERA sporządziła specjalny formularz. Dodatkowe istotne informacje w tej sprawie przyjmuje  bezpośrednio Zespół JNS drogą elektroniczną (jns@era.europa.eu).

Treść alertu jest dostępna jest na stronie UTK w dziale „alerty bezpieczeństwa”.

Podobne artykuły