Działania Transport miejski Wiadomości

Tramwaj na Gocław i tramwaj do Wilanowa

Tramwaj na Gocław i tramwaj do Wilanowa fot. Tramwaje Warszawskie

Tramwaje Warszawskie ogłosiły pierwszy przetarg związany z budową trasy tramwajowej na Gocław.  Jest to jedna z najważniejszych tramwajowych inwestycji w Warszawie, dzięki której ponad 50 tysięcy mieszkańców osiedla Gocław i osiedla Międzynarodowa będzie mieć szybki i wygodny dojazd do centrum stolicy

Nowa trasa będzie miała początek w pobliżu skrzyżowania Międzynarodowej i al. Waszyngtona. Pobiegnie wzdłuż wschodniego brzegu Kanału Wystawowego, gdzie planowane są  ogólnodostępne zielone tereny rekreacyjne i ciągi spacerowe. Dalej, tory pobiegną nad aleją Stanów Zjednoczonych po wiadukcie, na którym powstanie wygodny węzeł przesiadkowy, pozwalający przesiąść się z tramwajów do autobusów jadących w kierunku: stacji metro Politechnika,  Grochowa i Rembertowa. Aleja Stanów Zjednoczonych zostanie przebudowana i obniżona. Dalej trasa tramwaju na Gocław usytuowana będzie w ciągu rezerwy terenowej pod drogi, między nowo zbudowanymi osiedlami przy ul. Nowaka-Jeziorańskiego do ul. generała Bora-Komorowskiego. Ostatnie półtora kilometra nowej trasy przebiegnie w ciągu ul. generała Bora-Komorowskiego do pętli autobusowej, która znajduje się w pobliżu trasy Siekierkowskiej. Na przebudowanej pętli pasażerowie będą mogli wygodnie przesiadać się z tramwajów do autobusów.

Szybki dojazd do centrum Warszawy

Pokonanie tramwajem  trasy, z pętli na Gocławiu do stacji metra Centrum, zajmie  około 20 minut. Tramwaje po nowej trasie w godzinach szczytu będą mogły kursować co 4 minuty.

Jak długa będzie nowa trasa.

Łączna długość nowej trasy wyniesie około 3,6 km, będzie przy niej 7 przystanków. Inwestycja obejmie także modernizację trasy tramwajowej na al. Waszyngtona, gdzie Tramwaje Warszawskie zmodernizują tory o długości 2,5 km i przebudują 9 peronów.

Terminy

Wykonawca dokumentacji projektowej wyłoniony w przetargu będzie miał 9 miesięcy na opracowanie projektów budowlanych. Realizacje umowy na  roboty budowlane są zaplanowane między 2021 a 2023 rokiem. Budowa trasy tramwaju jest dofinansowana ze środków unijnych na lata 2014 – 2020.

Konsultacje społeczne

Otwarte spotkania z mieszkańcami w formie warsztatów Tramwaje Warszawskie prowadziły od maja 2016 do grudnia 2017 roku. Przed ostatnią turą konsultacji zorganizowano łącznie 20 spotkań z mieszkańcami. A po ich zakończeniu powstał szczegółowy raport który został zamieszczony na stronie tramwajnagoclaw.pl gdzie można znaleźć wszystkie dokumenty, schematy i wizualizacje związane z inwestycją.  Ostateczny kształt przebiegu nowej trasy tramwajowej przez Saską Kępę został wybrany podczas konsultacji, na których Tramwaje Warszawskie przeanalizowały wraz z mieszkańcami warianty tras. Konsultacje sprawiły, że do koncepcji trasy wprowadzono wiele zmian m.in. przesunięcie przystanków, zmniejszenie ingerencji w teren ogródków działkowych, zwiększenie ilości zieleni oraz podwyższenie  bezpieczeństwa na wybranych przejściach i przejazdach przez torowisko poprzez wprowadzenie sygnalizacji świetlnej. Szczegółowy spis wszystkich zmian znajduje się w raporcie.

Największe inwestycje tramwajowe w historii Polski

W najbliższych latach w stolicy przybędzie blisko 20 km nowych tras tramwajowych. Inwestycje są współfinansowane w ramach perspektywy budżetowej UE na lata 2014 – 2020. Tramwaje Warszawskie pracują m.in. nad trasą szybkiego tramwaju  do Wilanowa. Ogłoszono już przetargi na budowę odcinka trasy w ciągu ul. Gagarina, a także na opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka od stacji Warszawa Zachodnia do węzła z ul. Grójecką, która częściowo będzie przebiegała w tunelu. W najbliższych dniach zostanie ogłoszony również przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka od stacji metro Pole Mokotowskie do Wilanowa.

Na ukończeniu są prace projektowe budowy trasy w ciągu  ul. Kasprzaka a wkrótce nastąpi również podpisanie umowy na budowę nowej trasy  tramwajowej w północnej części miasta, między Nowodworami a Winnicą.  Fundusze UE pozwolą także na budowę nowej, piątej zajezdni, która będzie potrzebna do obsługi większej liczby tramwajów wyjeżdżających na stołeczne tory.

Źródło: Tramwaje Warszawskie

ai/TW