Zakład Stadlera w węgierskim Szolnok przezywa mały jubileusz: wyprodukował już 6 tys. nadwozi pojazdów kolejowych, głównie wagonów.
Fabryka nadwozi Stadlera działa w Szolnok od 2009 roku. I stała się największym centrum produkcji nadwozi Grupy Stadler w Europie Środkowo-Wschodniej. Odgrywa jednocześnie kluczową rolę w międzynarodowej sieci produkcji i dostaw.
Stadler przekonuje, że rozwój fabryki w Szolnok jest imponujący. Zakład pierwotnie miał produkować do 200 nadwozi rocznie, ale te plany zostały znacznie przekroczone. Szwajcarzy zainwestowali do tej pory łącznie 200 mln euro w zakład w Szolnok. Dzięki temu w 2024 roku ruszyła tu produkcja nadwozi dla piętrowych wagonów.
Stadler podał, że kolejne 1000 nadwozi wyprodukowanych w Szolnok będzie zawierało komponenty do pociągów dla węgierskiego przewoźnika. Chodzi o składy GYSEV FLIRT InterCity. Dostawa pierwszych pociągów nastąpi w ostatnim kwartale 2027 roku, a cała flota wejdzie do eksploatacji na początku 2028 roku. Pięciowagonowe, dwusystemowe pojazdy elektryczne będą kursowały nie tylko na Węgrzech, ale także w połączeniach do Austrii.
Pociągi z nadwoziami z zakładu w Szolnok kursują obecnie w 14 krajach, m.in. w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoszech oraz w Norwegii, Niemczech i Holandii. Dla Węgrów Stadler dostarczył dotąd 143 pociągi FLIRT oraz 40 składów KISS. Jeżdżą one w barwach państwowego MÁV i prywatnego GYSEV. Obsługują one połączenia z których korzysta połowa węgierskich pasażerów.

