Strona główna » Wiadomości » Tabor » Systemy zawieszenia pneumatycznego i elementy metalowo-gumowe w pojazdach szynowych – funkcje, proces eksploatacji, zalecenia

Systemy zawieszenia pneumatycznego i elementy metalowo-gumowe w pojazdach szynowych – funkcje, proces eksploatacji, zalecenia

Redakcja

Celem nowoczesnej architektury pojazdów szynowych jest zapewnienie pasażerom pociągów i tramwajów bezpieczeństwa i komfortu podczas podróży. Do najważniejszych elementów wchodzących w skład pojazdów szynowych, które bezpośrednio odpowiadają za bezpieczeństwo i wygodę jazdy, należą systemy zawieszenia pneumatycznego oraz elementy metalowo-gumowe. Jakie konkretnie funkcje pełnią? I w jaki sposób powinien przebiegać proces ich serwisowania?

Za co odpowiadają systemy zawieszenia pneumatycznego oraz elementy metalowo-gumowe w pojazdach szynowych?

Mówienie o roli wymienionych elementów w kontekście utrzymywania bezpieczeństwa funkcjonowania pojazdów szynowych oraz zapewniania komfortu podróżowania nimi, jest mówieniem dość ogólnym. W tym aspekcie warto skupić się na konkretnych funkcjach systemów zawieszenia pneumatycznego, jak i elementów metalowo-gumowych w nich wykorzystywanych.

A zaliczyć do nich możemy przede wszystkim:

  • przenoszenie obciążeń i tłumienie drgań przez sprężyny gumowo-metalowe,
  • zapewnienie prawidłowej pracy wózka przez elementy metalowo-gumowe,
  • polepszenie ogólnej dynamiki pojazdu szynowego,
  • przenoszenie obciążeń wagonów oraz zwiększenie komfortu podróżowania przez sprawne działanie systemów zawieszenia pneumatycznego.

Jak wygląda proces eksploatacji systemów zawieszenia pneumatycznego i elementów metalowo-gumowych?

Przede wszystkim należy pamiętać, że okres eksploatacji poszczególnych elementów pojazdów szynowych ustalany jest odgórnie przez ich producentów. Informacje dotyczące okresu użytkowania komponentów znaleźć można w specyfikacjach technicznych elementów, jak i w tak zwanej dokumentacji utrzymania. Najczęściej okresy te definiowane są czasem pracy elementów lub przejechaną przez pojazd odległością.

W przypadku konieczności wymiany komponentów na nowe, należy przede wszystkim mieć na uwadze znalezienie części równoważnych z oryginalnymi. Tylko one będą gwarantowały najlepsze działanie całego systemu pneumatycznego oraz zapewnią należyty poziom bezpieczeństwa podczas jazdy. Poszukując oryginalnych części zamiennych, dobrze jest bazować na sprawdzonych dostawcach. Godnym polecenia w tym aspekcie z pewnością jest MMR Group TransComfort.

Jeśli zamontowane elementy ulegają zużyciu szybciej niż zakładano i szybciej niż gwarantował producent, należy skontaktować się z dostawcą lub bezpośrednio producentem i ustalić, kto powinien wymienić rzeczone komponenty. Należy to zrobić możliwie jak najszybciej.

Niezwykle istotny jest również regularny przegląd pojazdów szynowych z uwzględnieniem kontroli systemów zawieszenia pneumatycznego oraz elementów gumowo-metalowych. Tylko tak można w porę zauważyć wszelkie nieprawidłowości i poddać system serwisowi.

Czy można używać elementów dłużej niż zakłada okres eksploatacji?

Zdarza się, że elementy metalowo-gumowe (zwłaszcza, gdy są wykonane z utrzymaniem wysokiej jakości) zachowują swoją funkcjonalność pomimo upływu ustalonego wcześniej okresu użytkowania. Nie zmienia to jednak faktu, ze nawet w takich przypadkach należy bezwzględnie wymienić taki element na nowy, oryginalny, aby mieć pewność co do pełnej sprawności pojazdu. Jest to praktyka zgodna z DSU oraz dokumentacją producenta elementu.

Artykuł sponsorowany

 

Podobne artykuły