Stadler realizuje duże zamówienie na dostawę łącznie 40. piętrowych EZT Kiss dla Kolei Węgierskich. Udało się dostarczyć już 31. EZT-ów, które transportowane są przez Polskę.
W kwietniu 2017 roku koleje węgierskie MÁV podpisały umowę ramową na dostawę czterdziestu piętrowych EZT-ów Kiss od Stadlera. Na początku zamówiono 11 EZT, następnie zgodnie opcją w umowie domówiono w 2018 roku 8 kolejnych pociągów, natomiast jak informowaliśmy w styczniu 2020 roku, Koleje Węgierskie zdecydowały się domówić 21 piętrowych EZT-ów, tym samym w pełni wykorzystując umowę ramową, zamawiając łącznie 40 pojazdów.
Podpisana umowa na dostawę kolejnych EZT-ów to Wartość umowy wynosi ok. 313 milionów euro. Zgodnie z harmonogramem dostawy umowy, ostatnia jednostka z 40 zamówionych w trzeciej partii, zostanie dostarczona do końca 2022 r.
Stadler dostarczył już przewoźnikowi 31 składów, kolejny pojazd będzie transportowany na początku marca 2022 – poinformowała nas Marta Jarosińska, Dyrektor ds. Komunikacji i Marketingu Stadler Polska Sp. z o.o.
Transport pojazdów dwupokładowych KISS wyprodukowanych dla węgierskiego operatora MAV odbywa się bezpośrednio na Węgry z fabryki Stadlera w Mińsku na Białorusi od jesieni 2020 r.. Transport odbywa się przez Polskę. Udało nam się go spotkać niedaleko Radomia. Był to 31 z 40. zamówionych piętrowych EZT.
Zespoły trakcyjne o długości 155,88 metra, szerokości 2,8 metra i wysokości 4,6 metra będą składały się z sześciu członów. W pociągu będzie 600 miejsc siedzących, czyli o 50% więcej w porównaniu z jednostką jednopokładową o tej samej długości. Jak czytamy na stronie szwajcarskiego producenta KISS jako pociąg regionalny jest wyposażony w dwuskrzydłowe drzwi umożliwiające szybki przepływ pasażerów i może rozwijać maksymalną prędkość 160 km/h. Jednostki mogą liczyć od dwóch do ośmiu członów dla rozstawu normalno- i szerokotorowego.

fot. Nakolei

fot. Nakolei

fot. Nakolei

fot. Nakolei