OnTrain pozyskał 170 mln euro na zakup nowych lokomotyw elektrycznych. Pieniądze zabezpieczy konsorcjum polskich banków.
OnTrain to, mająca siedzibę w Polsce, nowa platforma leasingu lokomotyw. Jej większościowym udziałowcem jest Marguerite, paneuropejski inwestor infrastrukturalny, a partnerami Griffin Capital Partners i WBW Invest.
170 mln euro wesprze zakup 50 lokomotyw elektrycznych, co – zdaniem OnTrain – postawi spółkę „w czołówce nowoczesnych rozwiązań leasingowych dla przewoźników kolejowych w całej Europie”. OnTrain kupi 40 wielosystemowych lokomotyw Alstom Traxx MS3, a także 10 ciężkich lokomotyw elektrycznych Newag Dragon 2 LM.
Struktura finansowania obejmuje pożyczki terminowe w euro oraz w złotych, które pokryją znaczną część całkowitej ceny zakupu lokomotyw. . Pieniądze zabezpieczyło konsorcjum polskich banków: PKO BP, BGK i Pekao SA. Dodatkowo, spółka OnTrain zabezpieczyła linię kredytową 25 mln zł na finansowanie podatku VAT
To finansowanie stanowi kluczowy krok w realizacji misji OnTrain czyli modernizacji europejskiego transportu kolejowego w stronę rozwiązań logistycznych neutralnych pod względem emisji. Spółka OnTrain jest strategicznie przygotowana, aby odpowiadać na zmieniające się oczekiwania przemysłu kolejowego, zaspokajając rosnące zapotrzebowanie na wymianę i modernizację starzejących się flot lokomotyw w Europie – powiedział Michael Dedieu, partner zarządzający w Marguerite.
OnTrain przekonuje, że leasing lokomotyw to obiecujący rynek gdyż Polska stanowi kluczowy węzeł logistyczny łączący Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym i Morzem Śródziemnego.
Ta inwestycja wpisuje się w nasz cel modernizacji transportu kolejowego w ramach szerszych inicjatyw związanych z transformacją energetyczną. Współpraca z Griffin Capital Partners i WBW Invest pozwala nam wykorzystać połączoną wiedzę naszych ekspertów, aby promować zrównoważone rozwiązania transportowe w Polsce i całej Europie – dodaje Michael Dedieu.
Działalność OnTrain została zainaugurowana 16 grudnia 2024 r. Wtedy firma ogłosiła pierwsze zamówienia na 80 lokomotyw – 40 od Alstomu i 10 od Newagu, z dodatkową opcją na 30 lokomotyw. Lokomotywy posiadają systemy ETCS i mogą obsłużyć połączenia krajowe i międzynarodowe.