Prawo i przetargi Przewozy towarowe Strategia

Ruszyła rozbudowa terminala w Małaszewiczach. A to nie koniec inwestycji

Ruszyła rozbudowa terminala w Małaszewiczach. A to nie koniec inwestycji Fot. NaKolei.pl

W Małaszewiczach ruszyła rozbudowa terminala przeładunkowego. To jeden z najważniejszych obiektów na Nowym Jedwabnym Szlaku.

Spółka PKP CARGO Terminalne w marcu 2020 roku rozstrzygnęła przetarg na wykonanie prac budowlano-montażowych. Jego zwycięzcą została firma Transbet.

 

 

 

 

 

 

Zakres projektu

Zakres całego projektu jest bardzo szeroki i obejmuje

  1. Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego
  2. Roboty budowlane
    W zakresie prac budowlano-montażowych umowa przewiduje: przebudowę placu składowego i przeładunkowego, przedłużenie placu B wraz z odwodnieniem, budowę parkingu, wydłużenie torów, przeniesienie rozjazdu, przeniesienie hali celno-garażowej i stacji Trafo.
  3. Nadzór inwestorski nad robotami budowlanymi
  4. Zakup suwnicy kołowej na kołach ogumionych typu RTG i urządzenia typu reachstacker do przeładunku kontenerów, urządzenia typu ciągnik szynowo – kołowy do prowadzenia prac manewrowych przy obsłudze jednostek intermodalnych dla projektu.

Większe możliwości

Realizowana inwestycja przyczyni się do zwiększenia potencjału Terminala w Małaszewiczach do ponad 223 000 TEU oraz zwiększenia możliwości składowych placów do ponad 3500 TEU od roku 2021. Zakup sprzętu przeładunkowego przyczyni się do usprawnienia pracy terminala i skrócenia czasu obsługi – w tym samym czasie będziemy w stanie obsłużyć więcej wolumenu. Planowane działania zaspokoją zidentyfikowane przez Spółkę potrzeby w zakresie posiadanej infrastruktury, przyczyniając się do zwiększenia możliwości przeładunkowych Terminala intermodalnego oraz poprawy jakości i kompleksowości świadczonych usług – poinformował portal NaKolei.pl Jacek Rutkowski, Prezes Zarządu PKP CARGO Terminale sp. z o.o.

Dzięki realizowanej inwestycji znacząco zatem zwiększą się możliwości przeładunkowe Małaszewicz. Ma to niewątpliwie duże znaczenie w kontekście planowanego zwiększenia pracy przewozowej, przede wszystkim w segmencie przewozów intermodalnych, przez PKP CARGO, które korzysta z terminala. Mimo pandemii koronawirusa przewozy te są rekordowo wysokie. Tak było chociażby w maju i czerwcu 2020 roku, kiedy to odnotowano rekordowy wzrost transportu kontenerów z Chin właśnie drogą kolejową.

Co dalej?

Odpowiedź jest prosta. Dalsze inwestycje, które wydają się być konieczne. Nie bez powodu PKP CARGO kupuje wagony-platformy. Podobny kierunek obrali też inni operatorzy kolejowi. Taki obrót wypadków nie umknął również uwadze PKP CARGO Terminale.

Spółka cały czas monitoruje sytuację przewozową na granicach Białorusią. Bardzo mocno myślimy o wykorzystaniu terenów w Małaszewiczach pod budowę nowego terminala kontenerowego który byłby dostosowany do przyjmowania pociągów ze wschodu o długości nawet 1050m. Posiadamy w Małaszewiczach obszar o powierzchni 40 ha który możemy wykorzystać pod tę inwestycję. Decyzja o rozpoczęciu choćby etapu projektowania, uzależniona jest jednak mocno od sytuacji gospodarczej na świecie w związku z pandemią a także z decyzją o modernizacji rejonu przeładunkowego Małaszewicze przygotowanej przez naszą siostrzaną spółkę Cargotor – tłumaczy Jacek Rutkowski.

Nie jest też tajemnicą, że spółka rozważa przywrócenie przeładunku kontenerów na terminalu w Medyce. Wszystko będzie tu zależało od zainteresowania ze strony potencjalnych klientów.