Kolej na świecie Przewozy pasażerskie

RegioJet kupuje kolejne używane wagony. Już w grudniu chce rozpocząć bieg na granicy polsko-ukraińskiej

RegioJet kupuje kolejne używane wagony. Już w grudniu chce rozpocząć bieg na granicy polsko-ukraińskiej Fot. RegioJet

RegioJet chce wykorzystać obecny kryzys do dalszego wzmocnienia pozycji firmy, w szczególności poprzez zakup używanych wagonów. Przewoźnik ogłosił zeszłoroczne wyniki, które okazały się najlepsze w dotychczasowej historii Spółki.

Można powiedzieć, że RegioJet poświęcił jeden zyskowny rok z powodu Covid-19, ale dzięki nowo otwartym możliwościom zakupu większej liczby wagonów i możliwości rynkowych, otwiera on przyszłość. Jednocześnie dzięki wsparciu rządu w postaci instrumentów takich jak kurzarbeit kryzys został przezwyciężony  – powiedział szef RegioJet Radim Jančura.

 

Według Jančury obecna sytuacja może przynieść większą dostępność używanych wagonów. Według niego ich brak jest jedynym ograniczeniem wzrostu. 

Autokary dalekobieżne w Europie nie były powszechne na rynku w poprzednich latach. Ze względu na nowe standardy TSI nowe samochody nie są jeszcze produkowane – pierwsze samochody spełniające normy TSI będą produkowane dla kolei czeskich w cenie 2 mln EUR / za pojazd – powiedział RegioJet w raporcie.

Według Jančury dwóch mniejszych prywatnych przewoźników z Niemiec oferowało już wagony RegioJetowi na sprzedaż, firma niedawno sprowadziła je z Deutsche Bahn.

Wagony te są nowoczesne, ich prędkość maksymalna to 200 km/h, z klimatyzacją i zamkniętą toaletą, w przedziale cenowym około 150 tys. EUR za wartość 7,5% nowego wagonu. Jednocześnie ich stan techniczny i wewnętrzny odpowiada właściwej konserwacji, która została na nich przeprowadzona przez cały czas  – podkreślił Jančura.

Według niego nowe wagony są źródłem największego wzrostu. 

Zakup dodatkowych wagonów pozwoli nam wprowadzić pociągi na trasach, na których dziś z powodzeniem obsługujemy swoje autobusy. Wraz z przyjazdem pociągów zamiast autobusów liczba pasażerów będzie zawsze rosła skokowo  – dodaje RegioJet w raporcie.

Już w grudniu RegioJet chce rozpocząć bieg na granicy polsko-ukraińskiej, skąd ma podążać pociąg Kolei Ukraińskich. Firma czeka na otwarcie połączenia z Wiedniem w celu uruchomienia wcześniej ogłoszonego połączenia z Pragi do Budapesztu przez Wiedeń.

RegioJet ogłosił w raporcie, że w ubiegłym roku firma osiągnęła zysk brutto w wysokości 167 milionów koron, EBITDA według międzynarodowych standardów (zysk przed amortyzacją oraz odsetki i podatki) osiągnął 502 miliony koron.