Fundacja „Pro kolej” opublikowała raport o stanie kolejowych przewozów towarowych. Obraz nie jest optymistyczny, ale można wesprzeć rozwój tego sektora.
Spotkanie z autorami raportu „Towary na tory”: prof. Stefanem Jareckim i dr. Jakubem Majewskim, miało miejsce na Politechnice Warszawskiej.
Opracowanie przygotowała Fundacja „Pro Kolej” w ramach serii Masterplan dla kolei. Uczestnicy dyskutowali o wyzwaniach stojących przed przewozami towarowymi i instrumentach, dzięki którym kolej może wzmocnić swoją pozycję na rynku przewozów cargo.
Moment publikacji raportu „Towary na tory” nie jest przypadkowy. Najnowsze dane o przewozach towarowych wskazują, że branża systematycznie traci udziały w rynku. Opracowanie Fundacji „Pro Kolej” to próba odpowiedzi na pytanie jak, odwrócić negatywne trendy.
Jesteśmy w sytuacji kryzysu i ten kryzys ma charakter międzynarodowy. Unia Europejska szukała recepty w postaci konkurencji wewnątrzgałęziowej, pomiędzy przewoźnikami kolejowymi, ale problemem jest konkurencja kolei z innymi gałęziami transportu. To nie konkretni dostawcy usług, ale cała branża musi być atrakcyjniejsza dla klientów – powiedział prof. Stefan Jarecki.
Autorzy raportu zaznaczają, że interwencja w segmencie przewozów towarowych musi być niezbędnie kompleksowa i konsekwentna. I wskazują cały katalog adresatów swoich postulatów, począwszy od administracji unijnej i krajowej, poprzez przewoźników, aż do ich klientów i ogółu społeczeństwa. Stąd w opracowaniu pojawia się m.in. propozycja stworzenia kolejowej giełdy kolejowej. Giełdy funkcjonującej na zasadach podobnych do giełdy transportowej, stanowiącej podstawę funkcjonowania transportu drogowego.
Nowych pomysłów na kolej towarową trzeba szukać bardzo szeroko. Bo same przewozy intermodalne mogą nie wystarczyć do zapewnienia luki po przewozach węgla, które odejdą wraz z dekarbonizacją przemysłu i energetyki – mówi dr Jakub Majewski, szef fundacji „Pro Kolej”.
Jednym z kluczowych postulatów zdefiniowanych w raporcie jest również zmiana orientacji wewnątrz samej branży. Autorzy wskazują, że kolej powinna aktywniej szukać nowych klientów, sięgać po narzędzia z zakresu reklamy oraz promocji i podkreślać ekologiczny charakter swoich usług.
Raport „Towary na tory” jest dostępny bezpłatnie na stronie Fundacji ProKolej, w zakładce raporty: https://prokolej.org/raporty-grafiki-stanowiska/raporty/.