7 listopada 2024 roku Catherine Trautmann, Europejska Koordynatorka Korytarza TEN-T Morze Północne-Bałtyk, odwiedziła Rygę, by omówić scenariusz realizacji projektu Rail Baltica na Łotwie oraz rozwój połączeń transgranicznych w pierwszej fazie projektu.
Podczas spotkania z łotewskimi ministrami Trautmann podkreśliła, że Rail Baltica cieszy się wyjątkowym wsparciem finansowym ze strony Unii Europejskiej. W ostatnim naborze do Funduszu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility, CEF) z 2023 roku projekt uzyskał dodatkowe finansowanie w wysokości około 1,43 miliarda euro, w tym 1,16 miliarda euro z CEF oraz 261 milionów euro z wkładów trzech krajów bałtyckich. Rail Baltica zdobyła większe wsparcie dotacyjne niż jakikolwiek inny projekt w Europie, co świadczy o zaangażowaniu Komisji Europejskiej na rzecz tej inicjatywy.
Trautmann przypomniała również, że Rail Baltica to projekt transgraniczny mający na celu połączenie Finlandii, Estonii, Łotwy, Litwy i Polski z europejską siecią kolejową. Prace postępują, a Estonia, Litwa i Polska podtrzymują swoje zobowiązania wobec projektu. Kraje sąsiednie bacznie obserwują debatę wokół projektu na Łotwie.
Priorytetem jest połączenie trzech państw bałtyckich z europejską siecią kolejową do 2030 roku. To strategiczna konieczność. Musimy skupić nasze wysiłki, aby zrealizować ten cel. Pełna realizacja projektu nastąpi dopiero, gdy stolice krajów bałtyckich, w tym Ryga, będą w pełni połączone z siecią kolejową UE. Konieczne jest, byśmy mogli wykazać postępy na głównej linii, co pozwoli na lepszą mobilizację dodatkowego finansowania, rozszerzając zakres prac pierwszej fazy. stwierdziła Catherine Trautmann
Podkreśliła również znaczenie projektu dla Łotwy.
To projekt o strategicznym znaczeniu dla całego kraju. Ministrowie muszą działać wspólnie, by go zrealizować. To odpowiedzialność całego rządu Łotwy i odpowiedzialność wobec partnerów międzynarodowych. Cieszę się na szybkie postępy i porozumienie między krajami bałtyckimi, które ma nastąpić do końca tego roku.
Kaspars Briškens, minister transportu Łotwy, wyraził swoje poparcie dla współpracy z Komisją Europejską, podkreślając, że:
Dla zapewnienia interesów narodowych Łotwy oraz spełnienia międzynarodowych zobowiązań, kluczowe jest, by pierwsza faza projektu koncentrowała się na połączeniu transgranicznym. Ponadto, ustanowienie połączenia szerokotorowego z jedną z dwóch międzynarodowych stacji Rail Baltica w Rydze jest istotne, aby od samego początku maksymalizować potencjał pasażerski i ekonomiczny. Nadchodzące negocjacje w ramach wieloletnich ram finansowych UE będą kluczowe dla ustalenia dostępnych funduszy na Rail Baltica, co zadecyduje o harmonogramie pierwszej fazy projektu na Łotwie.
Jako Europejska Koordynatorka, Trautmann została wyznaczona przez Komisję Europejską do wspierania państw członkowskich w realizacji kluczowych elementów korytarza transportowego Morze Północne-Bałtyk, szczególnie w zakresie infrastruktury transgranicznej, która jest często bardziej skomplikowana niż krajowe projekty infrastrukturalne. Rail Baltica ma w tym kontekście szczególne znaczenie, ponieważ obejmuje pięć krajów członkowskich: kraje bałtyckie, Polskę i Finlandię.