Skrócenie czasu przejazdu między Warszawą a Białymstokiem do 1 godziny i 20 minut dla niektórych pociągów, modernizacja stacji w Białymstoku oraz budowa nowego mostu kolejowego i skrzyżowań dwupoziomowych – to niektóre z efektów przebudowy trasy kolejowej E75 między Czyżewem a Białymstokiem, zrealizowanej przez konsorcjum firm PUT INTERCOR, Stecol Corporation i Sinohydro Corporation. Trasa stanowi część planowego połączenia kolejowego między Polską, krajami bałtyckimi a Finlandią.
Zakończono prace na trasie Czyżew-Białystok, stanowiącej część międzynarodowego połączenia kolejowego Rail Baltica. Projekt zakładał budowę 71 km trasy wraz z tworzącą ją linią kolejową oraz siecią trakcyjną. Najdroższą dotychczas inwestycję infrastrukturalną w historii Polski o wartości blisko 5 mld złotych brutto zrealizowało konsorcjum złożone z trzech podmiotów. Jej liderem było polskie Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o., a partnerami dwie firmy z grupy Power China: Stecol Corporation oraz Sinohydro Corporation Limited. Głównym inwestorem projektu była spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A..
Z Warszawy do Białegostoku w półtorej godziny
Dzięki realizacji projektu skrócił się czas przejazdu koleją między Warszawą a Białymstokiem. Od 15 grudnia wybrane pociągi pokonują ten dystans w niespełna półtorej godziny, czyli blisko godzinę szybciej niż w przeszłości. To m.in. efekt zmodernizowania nawierzchni torowej, zabudowy nowoczesnych rozjazdów, wykonania nowej sieci trakcyjnej i zwiększenia przepustowości linii, a co za tym idzie – możliwości osiągania w przyszłości wyższej prędkości przez pociągi pasażerskie.
Zrealizowana przez konsorcjum inwestycja wiązała się też ze znaczącym unowocześnieniem stacji Białystok oraz przebudową stacji Czyżew, Szepietowo, Racibory oraz Łapy. Ponadto powstały nowa stacja w Baciutach oraz przystanek Białystok Zielone Wzgórza. Prace zakładały również m.in. budowę 39 obiektów inżynieryjnych, w tym budowę nowego, blisko 200-metrowego mostu nad rzeką Narew w Uhowie oraz budowę 14 skrzyżowań dwupoziomowych – wiaduktów, tuneli – co umożliwiło likwidację wszystkich przejazdów kolejowo-drogowych na trasie.
Dzięki realizacji inwestycji poprawiło się bezpieczeństwo podróżujących. Konsorcjum zmodernizowało 11 przystanków, jednocześnie dostosowując je do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wszystkie perony na trasie wyposażono w elementy systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Postawiono nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz zadbano o nowe nagłośnienie i funkcjonalne oświetlenie.
Inwestycja była wymagająca nie tylko ze względu na swoją skalę, ale również złożony charakter. W jej realizację zaangażowanych było łącznie prawie tysiąc osób i kilkaset firm podwykonawczych.
Prace na linii E75 dofinansowano ze środków unijnego funduszu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF).