NaKolei.pl WiadomościKonferencje i spotkania Przyszłość transportu kolejowego w Polsce w kontekście globalnych przemian

Przyszłość transportu kolejowego w Polsce w kontekście globalnych przemian

Mateusz Marczewski
Fot. NaKolei.pl

W czwartek 26 sierpnia odbyła się IV edycja Forum Wizja Rozwoju. Podczas panelu „Kierunki rozwoju transportu kolejowego w Polsce” uczestnicy spotkania omawiali wyzwania i kierunki jakie musi objąć kolej, żeby stale się rozwijać.

Wizja rozwoju kolei w przyszłości została nakreślona w dokumencie „Biała Księga Transportu” Komisji Europejskiej z 2011 r. Wśród założeń dokumentu pojawia się teza, że w 2050 r. większość przewozów na średnie odległości będzie odbywać się za pomocą kolei. Czy tak jednak będzie? To zależy. Na pewno powinno się wspierać systematyczny rozwój kolei tak, by mogła konkurować z transportem samochodowym i lotniczym.

Czy kolej pozytywnie wpływa na gospodarkę?

Jeżeli kolej ma być przyszłością według dokumentu KE, to czy jest ona opłacalna dla gospodarki Polski? PKP S.A. realizuje obecnie największy program modernizacji i budowy dworców kolejowych. Inwestycje co do zasady powinny przynosić zysk. Czy ów program wpływa na zainteresowanie pasażerów i gospodarkę?  Z tym pytaniem zmierzył się Krzysztof Mamiński – Prezes Zarządu PKP S.A.:

Jeżeli patrzymy oczami pasażerów na polską kolej to pierwszym punktem styku jest dworzec (…) Realizujemy aktualnie program 182 dworców, które są poddawane modernizacji, rewitalizacji, ale również ponad 40 nowo wybudowanych. (…) Dobry wizerunek – dobra kolej. Ale jeżeli powiemy o ekologii, o tym co jest dziś ważne. Przez wiele dziesięcioleci staraliśmy się przekonywać(…), że kolej to najbardziej ekologiczny (…) I przez lata trudno było przebić się z tą koncepcją. Można powiedzieć, że wyprzedzaliśmy czas, ponieważ dzisiaj wszystkie te parametry są na sztandarach każdej części gospodarki, nie tylko Polski czy EU, ale też światowej – stwierdził Krzysztof Mamiński, Prezes Zarządu PKP S.A.

Czyli w takim razie cała gospodarka może wzorować się na kolei w kwestii rozwoju?

Korzystamy oczywiście ze wzajemnością z udogodnień i pomysłów, ale wyszliśmy z takiego cienia siermiężnej kolei, zapóźnionej technologicznie, a dzisiaj jesteśmy w pierwszym szeregu i do tej mety zwanej „sukces” biegniemy, staramy się być liderami – dokończył Krzysztof Mamiński.

Fit for 55 Komisji Europejskiej- szansa dla kolei?

Założenia przedstawione przez Komisję Europejską są bardzo ambitne i ciągną ogromne konsekwencje w naszym codziennym życiu. Według niektórych doniesień litr benzyny za kilka lat ma kosztować ponad 8 zł. Ceny detaliczne prądu i paliw wzrosną. Jak to wszystko wpłynie na rozwój transportu pasażerskiego? Na to pytanie odpowiadał Marek Chraniuk – Prezes Zarządu PKP Intercity S.A.:

Rozwój transportu pasażerskiego odbywa się już od kilku lat. Dostrzegamy dynamiczny wzrost pasażerów. Dla nas jest to początek jeżeli chodzi o uruchomienie stacji postojowych. Tam inwestujemy w ekologię. 55% mniej emisji spalin, CO2. Jeżeli chodzi o wybór pasażerów pociągów, to jest istota. Jeżeli chodzi o ostatnie badania to jest „dlaczego wybieram pociąg?” 51% respondentów wskazuje, [dlatego – przyp. red.], że jest ekologiczny.

Czyli ekologia zdaje się być pożądana przez pasażerów kolei. Czy powinniśmy Fit for 55 brać jako zmienną znaczącą do powrotu pasażerów do transportu kolejowego? W tej kwestii mówił prof. Zdzisław Kordel:

Dawna wspólnota europejska po 1985 roku, puściła politykę transportową bardzo liberalnie.(…) Unia Europejska w Białej Księdze z 2011, zorientowała się, że coś jest nie tak z tym modelem funkcjonowania (…) Teraz przez tę politykę UE, która schładza transport samochodowy, rzeczywiście ograniczy rolę transportu samochodowego – w przewozach ładunków i pasażerskich. Szczególnie motoryzacji. Już od 2025 roku zakaz sprzedaży samochodów z silnikiem wysokoprężnym. Transport kolejowy musi wypełnić tę lukę po transporcie samochodowym. W jaki sposób? Poprzez zwiększenie liczbowe i zwiększenie jakości świadczonych usług.

Jak jeszcze można zachęcić do podróżowania koleją?

Mamy modernizację i unowocześnianie dworców, mamy Fit for 55. Co jednak jeszcze można zrobić, żeby zachęcać obywateli do przesiadania się na kolej? Na to pytanie odpowiedział Janusz Malinowski – Prezes Zarządu Łódzkich Kolei Aglomeracyjnych sp. z o. o.:

Myślę, że przepis jest dość prosty, a mianowicie częstotliwość. Niewątpliwie remonty to utrudniają, ale bez tego nie możemy zrobić tego kroku naprzód. (…) Niezawodność, a właściwie punktualność, to jest kluczowa kwestia dla wszystkich pasażerów. A szczególnie dla tych co mają powrócić – powiedział Prezes ŁKA. – Nie był poruszany jeden aspekt, a mianowicie – pełna integracja taryfowa z komunikacją. (…)W Łodzi na każdym przystanku stycznym ze stacją kolejową czy przystankiem kolejowy, wiszą rozkłady jazdy, jak odjeżdżają pociągi i obok mają jak odjeżdżają autobusy. To jest niezwykle potrzebne, żeby zachęcić pasażerów do podróżowania. Dużą wartością dodaną dla transportu kolejowego jest czas przejazdu u jest ważna każda minuta i o każdą minutę w dół powinniśmy walczyć – dodał Prezes Malinowski. 

Czyli: integracja z transportem miejskim, ułatwienia dla pasażerów i skracanie czasu podróży. To rzeczywiście brzmi na pożądane przez pasażerów ulepszenia. Czy rząd bierze te kwestie pod uwagę?

Ministerstwo Infrastruktury i polityka rządu

Jak Ministerstwo Infrastruktury zapatruje się na różne opcje rozwoju kolei. Czy skupia się bardziej na likwidowaniu wykluczenia komunikacyjnego czy na realizacji polityki europejskiej poprzez przenoszenie transportu drogowego na tory? Takie pytanie usłyszał Dyrektor Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury – Tomasz Buczyński:

Skupiamy się na jednym i drugim. Ja mam osobiście takie przemyślenia, że my jako sektor kolejowy powinniśmy skupić się przede wszystkim na jakości i na tym, co od nas jest zależne. Od kilku lat mówimy 'skupmy się na sobie’, a nie szukajmy pieniędzy u drogowców Natomiast my musimy jako sektor kolejowy skupić się na poprawianiu efektywności działania naszych przedsiębiorstw. To jest szczególnie istotne zarówno w transporcie pasażerskim, jak i towarowym, ale dla transportu towarowego to jest być albo nie być.

Resztę wypowiedzi i całość panelu można obejrzeć TUTAJ.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Rozumiem Polityka prywatności